Scenariusz dla nauczyciela
Autor: Damian Rogala
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Il nuovo anno scolastico - Nowy rok szkolny
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa 3, poziom A2
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna formy czasu przyszłego futuro semplice.
rozumie proste wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące wydarzeń i planów na przyszłość.
tworzy proste wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące wydarzeń i planów na przyszłość.
posiada podstawowe informacje dotyczące planu lekcji we włoskiej szkole.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.
dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.
wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.
Strategie uczenia się:
Strategie pamięciowe - użycie obrazu i dźwięku, użycie słownictwa w kontekście.
Strategie kognitywne - analiza danych językowych.
Strategie metakognitywne - utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi.
Strategie społeczne - współpraca w grupach.
Strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.
Metody i techniki nauczania:
kognitywizm
nauczanie hybrydowe
podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe)
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach lub grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu, głośniki lub słuchawki.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Nauczyciel pyta uczniów, czy podoba im się ich plan lekcji, o której zazwyczaj kończą lekcje, który dzień jest najcięższy, a który najprzyjemniejszy.
Uczniowie zapoznają się z przykładowymi planami lekcji z włoskiego liceum językowego i próbują dostrzec różnice między szkołą polską a włoską.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają rozmowę na czacie między dwiema kuzynkami, aby odpowiedzieć na pytanie, czy Lucia jest zadowolona z nowej szkoły i planu lekcji.
Uczniowie czytają ponownie dialog i wykonują ćwiczenie mające na celu sprawdzenie stopnia zrozumienia tekstu.
Nauczyciel zwraca uwagę na formy czasu przyszłego futuro semplice występujące w tekście. Przedstawia uczniom odmianę czasowników regularnych oraz podstawowych czasowników nieregularnych. W celu przećwiczenia odmiany uczniowie mogą wykonać ćwiczenia 1 i 5 z sekcji Sprawdź się.
Nauczyciel zwraca uwagę na wyrażenia idiomatyczne występujące w dialogu i wyjaśnia ich znaczenie.
W celu utrwalenia form czasu przyszłego oraz słownictwa występującego w materiale, uczniowie grają w grę stanowiącą multimedium. Uczniowie mogą porównać liczbę zdobytych punktów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie opisują w parach swoje plany na najbliższy weekend, używając czasu futuro semplice, a następnie przedstawiają na forum klasy plany osoby, z którą rozmawiali.
Uczniowie tworzą swój idealny plan lekcji na kolejny semestr lub rok szkolny. Następnie pracują w parach: jedna osoba opisuje swój plan lekcji, a druga próbuje go zapisać w formie tabeli.
Praca domowa:
Pracę domową mogą stanowić wybrane ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Gra może być wykorzystana do samodzielnej pracy ucznia w celu powtórzenia np. przed sprawdzianem.