Autorzy: Katarzyna Kowalik, Agnieszka Woch, Justyna Groblińska, Anna Ciepiela

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Nella stanza di un albergo - W pokoju hotelowym

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
5) wyraża swoje opinie;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje podstawowe elementy wypowiedzi dotyczącej hotelu i wyposażenia pokoju hotelowego;

  • stosuje przyimki proste i złożone opisując lokalizację obiektów w przestrzeni;

  • tworzy wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące wyglądu pokoju hotelowego;

  • uzasadnia swoje upodobania dotyczące wystroju pokoju hotelowego.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo;

  • rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe;

  • strategie kognitywne.

Metody i techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe) nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe gamifikacja.

Formy zajęć

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer lub tablet z dostępem do internetu, ew. słuchawki lub głośniki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel informuje uczniów, że typowym dla Włochów okresem urlopowym jest połowa sierpnia, kiedy przypada święto Ferragosto. Wyjaśnia im, że historia tego święta sięga starożytności. Zadaje pytanie o ich preferowaną porę wyjazdu na wakacje i  zachęca do realizacji e‑materiału, który pomoże opanować słownictwo dotyczące opisu pokoju hotelowego.

Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się ze wstępnym tekstem w taki sposób, by po lekturze potrafili wymienić kryteria pozwalające określić dany hotel jako trzygwiazdkowy. Aby zweryfikować rozumienie tekstu, uczniowie wykonują także ćwiczenie, w którym muszą wstawić w luki odpowiednie słownictwo. Następnie nauczyciel przechodzi do omówienia nowych treści gramatycznych. Powtórzone zostają przyimki proste i wprowadzone przyimki złożone. Później uczniowie zapoznają się w multimedium – ilustracją interaktywną ukazującą najważniejsze słownictwo dotyczące hotelu i wnętrza pokoju hotelowego. Uczniowie wykonują 3 polecenia odnoszące się do multimedium i przechodzą do wykonywania ćwiczeń interaktywnych, które mogą też stanowić pracę domową.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie opowiadają na forum klasy o swoich upodobaniach dotyczących wystroju hotelowego. Mogą też wspólnie wykonać otwarte ćwiczenie interaktywne, w którym ich zadaniem jest dokonanie opisu pokoju na podstawie jego planu.

Praca domowa:

  • Np. ćwiczenie 3 i 4 z zestawu ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

  • Gazzetta di Napoli - Lavorare a Ferragosto è obbligatorio? [online]
    https://www.gazzettadinapoli.it/economia-2/lavorare-a-ferragosto-e-obbligatorio/ [dostęp 20.09.2021 r.]

  • Present‑More - Hotel 3 stelle: ecco cosa aspettarsi! [online]
    https://present-more.com/hotel-3-stelle-ecco-cosa-aspettarsi/ [dostęp 20.09.2021 r.]

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium bazowe może zostać wykorzystane także podczas omawiania tematów związanych z podróżowaniem i wakacjami. Uczniowie mogą zastosować wykorzystane w nim słownictwo np. w analizie ogłoszeń dotyczących miejsc noclegowych.

  • Jako zadanie dodatkowe, uczniowie mogą ułożyć dialog między gościem hotelu a recepcjonistą z użyciem słów, które pojawiły się na ilustracji interaktywnej.