Autorka: Katarzyna Górniak

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: In biblioteca - W bibliotece

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
5) wyraża swoje opinie;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
5) wyraża swoje opinie;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń przyswaja nowe słownictwo służące do budowy wypowiedzi związanych z literaturą.

  • Uczeń konstruuje proste wypowiedzi ustne i pisemnie dotyczące książek i gatunków literackich.

  • Uczeń łączy wyrazy tworząc spójne, logiczne zdania.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach poznane słownictwo.

  • Uczeń zna struktury gramatyczne i leksykalne umożliwiające komunikację językową dotyczącą czytelnictwa.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego;

  • strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;

  • strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • konektywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu/tablica multimedialna lub rzutnik, głośniki;

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i podstawowe cele zajęć, nawiązuje do zagadnienia czytelnictwa. Prosi uczniów, aby przypomnieli sobie, jakie książki ostatnio przeczytali. Uczniowie wypowiadają się krótko na ten temat.

  2. Nauczyciel czyta na głos lub odtwarza nagranie dialogu w celu prezentacji nowego materiału leksykalnego oraz wyjaśnia, że w tekście pojawiły się nowe słowa dotyczące literatury.

  3. Do tekstu dodane są trzy zadania pomagające w lepszym zrozumieniu poznanego materiału. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie poniższych zadań.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o znalezienie w dialogu wyrazów odnoszących się do gatunków literackich. Prosi o przeczytanie na głos i pyta ich, czy wiedzą, do jakich książek się one odnoszą.

  2. Na podstawie informacji umieszczonych pod dialogiem nauczyciel wraz z uczniami omawia charakterystykę poszczególnych gatunków literackich. Przy pomocy zamieszczonego słownika wyjaśnia wszystkie nieznane uczniom słowa.

  3. Następnie nauczyciel przechodzi do multimedium, którym jest nagranie dźwiękowe. Uczniowie słuchają sondy ulicznej prowadzonej przez młodą osobę, dotyczącą preferencji czytelniczych.

  4. Następnie nauczyciel zwraca się do uczniów, aby przeszli do pracy nad zadaniami spod multimedium. Uczniowie samodzielnie wykonują zadania 1 – 2 do multimedium.

  5. Zadanie 3 uczniowie wykonują indywidualnie z nauczycielem lub parach między sobą.

  6. Po zapoznaniu się z materiałem leksykalnym występującym w dialogu oraz multimedium, w zależności od warunków czasowych oraz indywidualnego tempa pracy, uczniowie mogą przejść do zestawu ćwiczeń interaktywnych. Uczniowie mogą zadawać pytania w przypadku wątpliwości.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na kilka grup, w zależności od wielkości klasy. Każda z grup ma za zadanie wypisanie kilku tytułów książek należących do poszczególnych gatunków literackich przydzielonych im przez nauczyciela. Następnie uczniowie porównują swoje notatki.

  2. W międzyczasie nauczyciel prosi poszczególnych uczniów, aby spróbowali indywidualnie lub w parach na głos wykonać zadanie 7.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową nauczyciel może zlecić wykonanie tych zadań interaktywnych, których uczniowie nie zdążyli wykonać, a w szczególności zadanie 8.

  • Inną propozycją dla pracy domowej jest przygotowanie przez uczniów informacji na temat wybranego autora włoskich książek. Na przykład Andrei Camillerego.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium można także wykorzystać proponując uczniom tzw. „pisanie ze słuchu”. Uczniowie zapisują w notatniku wypowiedzi poszczególnych respondentów, aby potem sprawdzić w wersji pisanej, czy nie popełnili błędów językowych.