Autor: Piotr Kowalski

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Muoversi fa bene alla salute - Ruch to zdrowie

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa I, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
9) prosi o radę i udziela rady;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozumie podstawowe słownictwo dotyczące aktywności ruchowych oraz zdrowego stylu życia i stosuje je w wypowiedziach ustnych i pisemnych;

  • stosuje w swoich wypowiedziach przysłówki częstotliwości (avverbi di frequenza), określając, jak często wykonuje dane czynności;

  • opisuje różne sposoby na aktywne spędzanie wolnego czasu oraz przedstawia ich pozytywny wpływ na samopoczucie.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i leksykalne.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscowienie nowych słów w kontekście, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych i słuchowych;

  • strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, ćwiczenie używania i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów czytanych i słuchanych;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;

  • strategie afektywne – współodczuwanie, organizowanie procesu uczenia.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • podejście humanistyczne;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu/rzutnik lub tablica multimedialna/głośniki lub słuchawki/materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i cele lekcji oraz krótko zapowiada jej przebieg.

  2. Następnie zadaje uczniom pytanie: „Nel vostro tempo libero praticate qualche attività fisica? Vi piace lo stile di vita attivo?” jako przyczynek do dyskusji w klasie. W razie problemów uczniów ze słownictwem, nauczyciel wyświetla zdjęcia składające się na katalog interaktywny, stanowiący multimedium tego materiału i naprowadza uczniów na poszukiwane słowa włoskie. Jednocześnie notuje na tablicy pojawiające się nazwy aktywności fizycznych.

  3. Następnie przechodzi do pytania „Che vantaggi ha l’attività fisica?”, otwierającego drugą część dyskusji. Analogicznie jak w pierwszej części, nauczyciel zapisuje hasła na tablicy, tworząc mapę myśli.

  4. Po dyskusji należy przejść do sekcji Przeczytaj/posłuchaj: uczniowie czytają tekst o aktywnym trybie życia i wykonują do niego dwa zadania.

Faza realizacyjna:

  1. Po omówieniu tekstu i przed przystąpieniem do pracy z multimedium, należy przejść do kolejnej części materiału – tekstu wprowadzającego przysłówki częstotliwości (avverbi di frequenza).

  2. Następnie uczniowie mają za zadanie napisać trzy zdania z tego typu przysłówkami: jedno wyrażające, że dana czynność jest wykonywana często, drugie – że czasami, trzecie – że rzadko lub nigdy. Celem utrwalenia wiadomości o przysłówkach częstotliwości uczniowie wykonują ćwiczenia nr 3, 4, 5, 6 z sekcji Sprawdź się.

  3. Następnie nauczyciel zaprasza do pracy z multimedium – jest to katalog interaktywny. Jeśli uczniowie mają w klasie urządzenia umożliwiające indywidualne skorzystanie z medium, należy dać im czas i polecić zapoznanie się z katalogiem, a następnie wykonanie zadań do multimedium. Jeśli nie – nauczyciel wyświetla po kolei karty katalogu i „klika” wszystkie jego punkty, wynotowując na tablicy nowe słownictwo.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie losują kartki z nazwami aktywności fizycznych, które pojawiły się w katalogu, a następnie mają za zadanie pokazać pantomimicznie wylosowaną czynność. Reszta klasy w tym momencie próbuje odgadnąć daną czynność i nazwać ją w języku włoskim.

  2. Ewentualnie zamiast pantomimy, osoba, która wylosowała kartkę, próbuje opisać ustnie w języku włoskim daną czynność, nie podając jej nazwy. Reszta klasy ma za zadanie odgadnąć jej nazwę.

  3. Obydwie propozycje można zrealizować na zasadzie gry zespołowej: uczniowie dzielą się na grupy, każda grupa nominuje osobę do losowania kartki i odgaduje nazwę czynności prezentowanej przez osoby z innych grup.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczniowie mogą zrealizować ćwiczenia z sekcji Sprawdź się, które nie zostały wykorzystane podczas zajęć. W szczególności: 7, 8, 9.

  • Uczniowie piszą wypracowanie na temat: I vantaggi e gli svantaggi dell’attività fisica.

Materiały pomocnicze:

Karteczki z nazwami aktywności wymienionych w medium bazowym:

  • Lo jogging

  • La camminata nordica

  • La corsa

  • La bicicletta

  • Il nuoto

  • La palestra

  • La passeggiata

  • Il pattinaggio a rotelle

  • La ginnastica

  • Gli sci di fondo

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, na przykład w ramach przygotowania się do sprawdzianu ze słownictwa z tematyki związanej ze sportem i zdrowiem.

  • Multimedium może zostać również wykorzystane przy okazji realizacji innych zakresów tematycznych, jak np. zdrowie oraz czas wolny.