Scenariusz dla nauczyciela
Autorki: Adriana Grzelak‑Krzymianowska, Tamara Roszak, Marta Sterna
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Una settimana a scuola – Tydzień w szkole
Grupa docelowa:
II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń zapamiętuje nazwy dni tygodnia i pór dnia.
Uczeń stosuje czasownik dovere.
Uczeń tworzy proste zdania dotyczące wykonywania różnych czynności w różnych dniach tygodnia o różnych porach dnia.
Cele motywacyjne:
Zaproponowane zadania ilustrują przydatność języka włoskiego do realizacji własnych celów komunikacyjnych ucznia.
Zaproponowane zadania służą rozwijaniu u uczniów świadomości znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach życia społecznego.
Zaproponowane zadania rozwijają wrażliwość międzykulturową oraz kształtują postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.
Strategie uczenia się:
Strategie kognitywne:
strategie zapamiętywania;
strategie przetwarzanie materiału językowego.
Metody/techniki nauczania:
konstruktywizm;
kognitywizm;
konektywizm;
podejście holistyczne;
podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);
metoda kognitywna;
nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;
teoria Inteligencji Wielorakich.
Formy zajęć:
praca indywidualna, praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop z dostępem do internetu, głośniki;
słownik włosko–polski, materiały piśmienne.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Na początku lekcji nauczyciel pyta uczniów, czy znają nazwy dni tygodnia w innych językach. Jeżeli tak, to czy wiedzą, co te nazwy oznaczają. Jako ciekawostka można wspomnieć również o znaczeniu polskich nazw dni tygodnia.
Nauczyciel zachęca uczniów do wysłuchania i przeczytania rymowanki przedstawiającej różne zajęcia w poszczególnych dniach tygodnia. Uczniowie słuchają tekstu dwa razy, patrząc jednocześnie w tekst. Nauczyciel prosi uczniów o odczytanie informacji wyjaśniających nazwy dni tygodnia w języku włoskim. Teraz uczniowie mogą wykonać dwa polecenia do tekstu pt. I giorni della settimana.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z materiałem dotyczącym dni tygodnia, pór dnia oraz z formami czasownika modalnego dovere. Układają kilka zdań z wykorzystaniem poznanych słów i czasownika dovere.
Nabytą wiedzę sprawdzają, grając w grę edukacyjną, w trakcie której ćwiczą nazwy dni tygodnia, pór dnia i odmianę czasownika modalnego dovere. W grę mogą zagrać kilkakrotnie, a następnie wykonać polecenia do multimedium.
Faza podsumowująca:
Pod koniec lekcji uczniowie mają szansę sprawdzić nabytą wiedzę i umiejętności, wykonując zestaw ośmiu ćwiczeń. Jeśli pojawiają się trudności z wykonaniem ćwiczeń, uczniowie powinni powtórzyć materiał lekcji. Mogą to też zrobić samodzielnie w domu.
Przy okazji wykonywania ćwiczeń otwartych (5 i 7) nauczyciel może poprosić kilkoro uczniów o odczytanie napisanych przez nich zdań. Można też poprosić o napisanie zdań na osobnych kartkach i zebrać je wszystkie do sprawdzenia podczas lekcji lub po niej.
Uczniowie mogą też w parach przygotować krótkie dialogi, w których będą wykorzystywać nazwy dni tygodnia, pór dnia i znane i czasowniki.
Można zaproponować, aby uczniowie spróbowali nauczyć się rymowanki na pamięć.
Jeśli pojawiają się trudności z wykonaniem ćwiczeń, należy powtórzyć z uczniami materiał. Uczniowie mogą to też zrobić samodzielnie w domu.
Jeżeli wszystkie ćwiczenia zostaną wykonane poprawnie, będzie to oznaczało, że cele zaproponowane w e‑materiale zostały osiągnięte.
Praca domowa:
Proponuje się wykonanie w domu ćwiczeń nr 1 i 4.
Materiały pomocnicze:
Le materie scolasticheLe materie scolastiche
La mia scuolaLa mia scuola
Benvenuti alla lezione!Benvenuti alla lezione!
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Dobrze jest zastosować multimedium bazowe w trakcie lekcji. Dodatkowo multimedium może być wykorzystane przez uczniów w domu w celu powtórzenia nazw dni tygodnia, pór dnia i budowy zdań z czasownikiem dovere.
Uczniowie mają za zadanie zagrać ustnie lub pisemnie w odwrotną wersję gry. Jeden uczeń podaje drugiemu wybrany dzień tygodnia, drugi ma za zadanie opisać go w formie zagadki. Np. - Venerdì. - Un giorno tra giovedì e sabato.
Uczniowie podczas gdy wypisują na kartce te zagadki, z których rozwiązaniem mieli problem. Następnie wypytują się z nich nawzajem.