Autorzy: Joanna Ciesielka, Artur Gałkowski

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Cerchiamo un alloggio per le vacanze - Szukamy zakwaterowania na wakacje

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przyswaja formy leksykalne związane z zakwaterowaniem w czasie wakacji;

  • powtarza słownictwo związane ze środkami komunikacji miejskiej i międzymiastowej;

  • używa właściwych przyimków przed nazwami środków transportu i nazwami miejsc użyteczności publicznej;

  • konstruuje proste wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące zakwaterowania w czasie wakacji.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane słownictwo;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe;

  • strategie kognitywne;

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie metakognitywne;

  • strategie afektywne;

  • strategie zadaniowe.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • konektywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • podejście holistyczne;

  • nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/ laptop/ smartfon z dostępem do internetu/ tablica multimedialna lub rzutnik, głośniki, materiały piśmiennicze, zdjęcia górskich, nadmorskich, miejskich krajobrazów.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów o ulubione formy i miejsca wakacyjnego wypoczynku. Aby zachęcić ich do zabierania głosu, wskazane jest skorzystanie z materiału ilustracyjnego, np. zdjęć górskich, nadmorskich, miejskich i egzotycznych krajobrazów.

  2. Po przedstawieniu tematu i podstawowych celów zajęć nauczyciel prosi uczniów, by zapoznali się z dialogiem Un alloggio gratuito i wykonali samodzielnie umieszczone pod nim ćwiczenie.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z wyjaśnieniami leksykalno‑gramatycznymi umieszczonymi pod tekstem, a następnie przedstawiają je na forum, podając inne przykłady. Jeśli to konieczne, nauczyciel udziela dodatkowych wyjaśnień.

  2. Kolejny etap zajęć to zapoznanie się uczniów z ilustracją interaktywną (praca w parach) i wykonanie, już indywidualnie, znajdujących się pod nią ćwiczeń 2 i 3. 3. W ramach utrwalenia nowo poznanych treści uczniowie wykonują ćw. 1, 2, 5 z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania zajęć pyta uczniów o najciekawszą/najdroższą/… , ich zdaniem, formę zakwaterowania, a także prosi ich o wymienienie nazw środków transportu, które znają.

  2. Ostatnim elementem zajęć jest autoewaluacja – uczniowie mają określić, w jakim stopniu (w skali od 0 do 5) osiągnęli cele lekcji.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową wszyscy uczniowie wykonują ćw. 3, 4, 7 i 8 z sekcji Sprawdź się.

  • Ćw. 6 jest pracą domową dla chętnych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Po kilku tygodniach można skopiować teksty opisujące poszczególne rodzaje zakwaterowania, wyciąć z nich najistotniejsze słowa, po czym poprosić uczniów o uzupełnienie luk. Sprawdzenie poprawności następuje poprzez porównanie uzupełnionego tekstu z wersją zamieszczoną na platformie.