Autor: Damian Rogala

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: In cartoleria - W sklepie papierniczym

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna słownictwo związane z artykułami papierniczymi i wykorzystuje je w wypowiedziach pisemnych i ustnych;

  • tworzy proste wypowiedzi zawierające porównania;

  • wykorzystuje w wypowiedziach zaimki i przymiotniki wskazujące.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe - użycie obrazu i dźwięku, użycie słownictwa w kontekście;

  • strategie kognitywne - analiza danych językowych;

  • strategie metakognitywne - utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi;

  • strategie społeczne - współpraca w grupach;

  • strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • nauczanie hybrydowe;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe).

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu/głośniki lub słuchawki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i cele lekcji.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, jakie przybory znajdują się na ich ławkach.

  3. Nauczyciel pyta uczniów, gdzie można kupić przybory, które wymienili.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zachęca uczniów do przeczytania dialogów dwóch włoskich koleżanek w celu odpowiedzi na pytanie: Gdzie i jakie przybory szkolne kupiły MonicaPaola?

  2. W celu weryfikacji zrozumienia treści dialogu uczniowie wykonują dwa ćwiczenia, które znajdują się pod nim.

  3. Nauczyciel zwraca uwagę na użyte w dialogu zaimki rzeczowne i przymiotne wskazujące questoquello. Uczniowie przedstawiają swoje przypuszczenia dotyczące ich form oraz znaczenia. Nauczyciel naprowadza uczniów na prawidłową odpowiedź lub w razie konieczności wyjaśnia to zagadnienie.

  4. W celu utrwalenia nowego słownictwa, uczniowie mogą wykonać ćwiczenia 3, 4, 5 z sekcji Sprawdź się.

  5. Nauczyciel zwraca uwagę na znajdujące się w dialogu porównania. Uczniowie przedstawiają swoje przypuszczenia dotyczące struktur wykorzystywanych do porównywania rzeczowników. Nauczyciel naprowadza uczniów na prawidłową odpowiedź lub, w razie konieczności, wyjaśnia to zagadnienie.

  6. Uczniowie tworzą proste zdania zawierające porównania dotyczące np. osób i przedmiotów w klasie, znanych im miast itp., np. Gli studenti sono più giovani dell’insegnante.

  7. Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną i wymieniają znajdujące się na niej przedmioty, których używają w szkole. W celu utrwalenia słownictwa mogą wykonać wybrane przez nauczyciela ćwiczenia znajdujące się pod ilustracją.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wybierają dwa przedmioty znajdujące się w klasie. Jeden znajdujący się blisko, a drugi dalej od nich i tworzą porównania, używając zaimków rzeczownych i przymiotnych wskazujących, np. Questo zaino è più grande di quello.

  2. Uczniowie w parach odgrywają dialog między klientem a ekspedientem w sklepie papierniczym.

Praca domowa:

  • Pracę domową mogą stanowić wybrane ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Ilustrację interaktywną można wykorzystać przy okazji powtórzenia liczebników (pytanie o cenę) oraz jako rozszerzenie leksyki przy omawianiu tematów dotyczących szkoły.