Autorzy: Jolanta Kuligowska‑Woszczyna

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Gli sport estivi - Letnie dyscypliny sportowe

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa I, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna i stosuje słownictwo związane z letnimi dyscyplinami sportowymi (nazwy dyscyplin, sprzętów sportowych, zawodników uprawiających dany sport, czynności);

  • zna i stosuje zwroty używane do opisywania uprawianych sportów;

  • potrafi opisać swoją ulubioną dyscyplinę sportową, uzasadnić dlaczego właśnie ten sport uprawia/chciałby uprawiać.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne - używanie poznanego słownictwa w naturalnym kontekście, tworzenie różnych kombinacji zdań.

  • Strategie metakognitywne - centralizowanie procesu uczenia.

  • Strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

Metody i techniki nauczania:

  • Metoda lekcji odwróconej.

  • Konektywizm.

  • Podejście komunikacyjne.

  • Metoda kognitywna.

Formy pracy:

  • praca w parach

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • Komputer z dostępem do internetu, rzutnik, ekran, głośniki lub słuchawki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Zgodnie z metodą lekcji odwróconej, w ramach uprzednio zadanej pracy domowej, nauczyciel udostępnia uczniom tekst „Matilde, una ragazza sportiva”, prosi o przeczytanie go w domu oraz zapoznanie się ze słownictwem do tekstu.

  2. Nauczyciel podaje uczniom cele lekcji i wyjaśnia, w jaki sposób będą pracowali.

  3. Nauczyciel przekazuje uczniom informację o tym, że Matylda to postać prawdziwa, ich rówieśniczka, mająca wyjątkową pasję - jazdę na deskorolce.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie odpowiadają na pytania do tekstu oraz wykonują ćwiczenie 2 z sekcji Sprawdź się, które dotyczy tekstu o Matyldzie.

  2. Nauczyciel, korzystając z rzutnika i ekranu, zapoznaje uczniów z katalogiem interaktywnym, w którym zaprezentowane zostały letnie dyscypliny sportowe.

  3. Uczniowie, pracując w parach, zapoznają się ze słownictwem zawartym w katalogu, mogą robić notatki, nauczyciel może kilkakrotnie, „klikając” na ikonki, prezentować uczniom słownictwo.

  4. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie 2 i 3 do multimedium, dotyczące treści zaprezentowanej w katalogu interaktywnym.

  5. Nauczyciel proponuje uczniom wykonanie zadania 1 do multimedium, dając im około 5 minut na zastanowienie się nad treścią wypowiedzi. Jest to praca indywidualna ucznia.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie, zachęceni przez nauczyciela, opowiadają o swoich preferencjach dotyczących sportów letnich.

  2. Aby upewnić się, czy praca z tego typu narzędziami przynosi oczekiwane efekty i realizuje cele lekcji, nauczyciel może dokonać krótkiej ewaluacji, prosząc uczniów, aby dokończyli zdania typu: Chciałbym/chciałabym się uczyć przy pomocy…; Aby zapamiętać słownictwo potrzebuję…itp.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej zaleca się wykonanie pozostałych ćwiczeń z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być również wykorzystane jako element w metodzie lekcji odwróconej - uczniowie w domu, przed lekcją, zapoznają się z katalogiem i słownictwem w nim zawartym. Podczas lekcji następuje utrwalenie słownictwa.