Autorka: Dominika Kobylska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Il trasloco - Przeprowadzka

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa IV, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • korzysta z nowo poznanej konstrukcji „ce l’ho”, by móc poinformować o tym, co posiada.

  • rozróżnia liczbę mnogą od pojedynczej w posługiwaniu się konstrukcją „ce l’ho”.

  • wymienia przedmioty, które koniecznie chciałby zabrać ze sobą w czasie przeprowadzki.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • odczuwa satysfakcję, ponieważ potrafi porozumiewać się po włosku w sytuacji związanej z przeprowadzką – potrafi porozumieć się zarówno z członkami rodziny, jak i z pracownikami firmy przeprowadzkowej;

  • potrafi poprawnie opowiedzieć o tym, co posiada oraz zadać pytanie na ten temat innej osobie bądź wielu osobom.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – użycie obrazu, dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego;

  • strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;

  • strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów;

  • strategie zadaniowe;

  • strategie społeczne.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm

  • kognitywizm

  • konektywizm

  • podejście komunikacyjne (podejście zadaniowe)

  • nauczanie wielozmysłowe

  • zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe

  • podejście holistyczne

  • nauczanie hybrydowe

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

Środki dydaktyczne:

  • komputer/ laptop/ smartfon z dostępem do internetu/ tablica multimedialna lub rzutnik

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Na wstępie nauczyciel pyta uczniów o przedmioty, które ich zdaniem koniecznie trzeba zabrać ze sobą podczas wyprowadzki do nowego mieszkania lub domu. Pyta uczniów, na jakie kategorie podzieliliby wszystkie te rzeczy. Prosi uczniów o zapisanie nazw tych kategorii przed rozpoczęciem pracy z e‑materiałem.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o otworzenie e materiału i zapoznanie się ze wstępem oraz tekstem z sekcji Przeczytaj/posłuchaj.

  2. Następnie prosi wybranych uczniów o odczytanie tekstu na głos z podziałem na role.

  3. Nauczyciel wyjaśnia słówka, których znaczenia uczniowie nie rozumieją.

  4. Uczniowie analizują grafikę poprzedzającą tekst „Pronti per il trasloco?” i podają te kategorie rzeczy, które zapisali na początku lekcji, a które nie znajdują się na ilustracji.

  5. Nauczyciel prosi, by uczniowie, inspirując się grafiką, zastanowili się w parach nad tym, jakich rzeczy nie zabraliby ze sobą w czasie przeprowadzki, a zostawiliby w poprzednim miejscu zamieszkania lub oddali potrzebującym.

  6. Klasa wykonuje zadania do tekstu.

  7. Chętni uczniowie odczytują odpowiedzi do zadania drugiego na ogólnym forum.

  8. Nauczyciel tłumaczy uczniom nowe zagadnienie gramatyczne, jakim jest konstrukcja „ce l’ho”.

  9. Uczniowie grają w mini‑gry a następnie wykonują zadania do multimedium.

  10. Uczniowie wykonują w parach zadanie 1 i 8 z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o to, by zadali sobie w parach pytania z użyciem konstrukcji „ce l’ho” i zaprezentowali odpowiedzi na forum klasy.

Praca domowa:

  • Ćwiczenia 2‑7 z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Uczniowie grają w parach w mini‑gry. Na zmianę wypisują błędy, które podczas gry popełniła druga osoba z pary. Później próbują odpytać się wzajemnie z tych zagadnień, które sprawiły im trudność.

  • Uczniowie, na postawie gry „Indovina la parola” organizują w klasie grę na odgadywanie słów na zasadzie kalambur – formę gry wybierają uczniowie, może to być rysowanie na tablicy albo pokazywanie.

  • Uczniowie, na podstawie pytań z gry „Tris” zadają sobie nawzajem pytania, na które trzeba udzielić ustnej odpowiedzi.