Autorzy: Katarzyna Kowalik, Agnieszka Woch, Justyna Groblińska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Le vacanze sportive - Sportowe wakacje

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
5) wyraża swoje opinie;
6) wyraża uczucia i emocje;
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne opisujące różnego typu sporty.

  • Uczeń powtarza podstawowe przysłówki częstotliwości i wykorzystuje je do tworzenia wypowiedzi na temat aktywności sportowych.

  • Uczeń tworzy proste wypowiedzi ustne i pisemne, w których przedstawia lubiane przez siebie sporty i miejsca, w których można je uprawiać.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo.

  • Uczeń rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych.

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe;

  • strategie kognitywne.

Metody i techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe) nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • gamifikacja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • Podczas lekcji w szkole: komputer z dostępem do internetu, tablica multimedialna lub projektor, głośniki, artykuły piśmiennicze.
    W przypadku zastosowania się do wskazówek metodycznych: materiały internetowe dotyczące wskazanych w materiale sportów: krótkie artykuły prasowe do wyszukania w internecie według będących słowami kluczami nazw sportów; audycje sportowe (np. fragmenty telewizyjnych kronik sportowych).  

  • Podczas pracy indywidualnej: urządzenie multimedialne (telefon, tablet, komputer) z dostępem do internetu, artykuły piśmiennicze.   

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, jakimi sportami się interesują, jakie sporty uprawiają i jakie oglądają.

  2. Informuje uczniów, że Włochy są bardzo dobrym miejscem do uprawiania różnorodnych sportów. Wymienia regiony szczególnie znane ze szczególnie korzystnych warunków przyrodniczych i klimatycznych do uprawiania m.in. windsurfingu, żeglarstwa, siatkówki plażowej, wspinaczki górskiej, narciarstwa. Pyta ich, czy preferują sporty letnie czy zimowe.

  3. Mówi im, że po zapoznaniu się z lekcją i wykonaniu ćwiczeń będą w stanie opowiedzieć o czasie i miejscu uprawiania wielu sportów.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, by przeczytali tekst opowiadający o lubianych we Włoszech dyscyplinach sportów letnich i zimowych. Uczniowie weryfikują jego zrozumienie poprzez wykonanie następującego po nim ćwiczenia z lukami.

  2. Nauczyciel daje uczniom czas na zapoznanie się z mapą pojęć przedstawiającą sporty letnie i zimowe pogrupowane według kryterium miejsca, w którym można je uprawiać (multimedium bazowe). Mówi, że dzięki niemu utrwalą znane już nazwy dyscyplin i poznają kilka nowych. Uczniowie zapoznają się z multimedium bazowym i następnie wykonują trzy polecenia.

  3. Następnie uczniowie wykonują ćwiczenia skoncentrowane wokół słownictwa, przysłówków częstotliwości i określeń czasu i miejsca.

  4. W celu utrwalenia materiału składającego się na tę jednostkę lekcyjną, uczniowie powinni wykonać 8 ćwiczeń interaktywnych. Ćwiczenia te mogą być wykonane jeszcze na lekcji, w celu utrwalenia nowych zagadnień, lub po lekcji, w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel prosi uczniów o wypowiedź na temat ich upodobań w zakresie sportów letnich i zimowych. Prosi o zawarcie w niej przysłówków częstotliwości i miejsc, w których można uprawiać określone dyscypliny. Uczniowie pracują w parach, a następnie wykorzystują przećwiczone konstrukcje w wypowiedziach skierowanych do całej grupy.

Praca domowa:

  • Ćw. 8 z zestawu ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

  • Pozostałe fragmenty zaadaptowanych na potrzeby lekcji artykułów

  • Sempre attivi anche in vacanza: ecco 5 sport che si praticano al mare. [online]
    https://sempreattivi.it/attivi-oggi/sport-che-si-praticano-al-mare/
    [dostęp: 10 sierpnia 2021]

  • Sport invernali in montagna: quali sono i più praticati? [online]
    https://bestwaystore.it/blog/news/sport-in-montagna-invernali.html
    [dostęp: 10 sierpnia 2021]

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać multimedium podczas lekcji do powtórzenia słownictwa związanego z uprawianiem sportu i wykorzystaniem go do opowiadania o swoich ulubionych aktywnościach w okresie letnim i zimowym.

  • Lekcję można przeprowadzić stacjonarnie lub zdalnie.

  • Lekcja może zostać przeprowadzona np. w okresie rozgrywania się igrzysk olimpijskich czy ważnych mistrzostw i zawodów w różnych dyscyplinach letnich i zimowych. Uczniowie mogą zostać wówczas zachęceni do odszukania informacji prasowych w języku włoskim na temat klasyfikacji medalowych i zawodników. Nauczyciel może też zaproponować np. wspólne obejrzenie wybranego wydania wiadomości sportowych, w których będą podawane informacje na temat różnych dyscyplin wymienionych w programie. Uczniowie mogą wówczas próbować definiować dyscypliny i aktywności zawodników.