Autorzy: Artur Gałkowski

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Lui è bruno. Lei ha gli occhi blu. - On jest brunetem. Ona ma oczy niebieskie.

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazywa po włosku wybrane cechy wyglądu człowieka;

  • określa po włosku wybrane cechy charakteru;

  • zna formy rodzajników określonych;

  • zna podstawowe zasady stosowania rodzajników określonych;

  • uzgadnia formę przymiotnika z rodzajem gramatycznym rzeczownika;

  • tworzy proste złożenia rzeczownikowo‑przymiotnikowe oraz zdania z użyciem takich czasowników, jak essereavere;

  • uzgadnia formę przymiotnika z rodzajem gramatycznym rzeczownika;

  • zna podstawowe środki językowe, przy pomocy których opisuje  w prosty sposób siebie i innych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczestniczy aktywnie w procesie uczenia się;

  • wykorzystuje w realnych sytuacjach nabyte podczas zajęć umiejętności;

  • kształtuje świadomość znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach życia społecznego i przydatność języka włoskiego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

Strategie uczenia się:

  • konstruktywizm;

  • strategia domysłu językowego;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • strategia pamięciowa (zapamiętywanie przez działanie - odgrywanie scenek);

  • kognitywizm (ćwiczenie stałych struktur);

  • strategie przetwarzania materiału językowego.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda kognitywna;

  • zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe;

  • nauczanie polisensoryczne;

  • nauczanie hybrydowe;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe), konektywizm.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu, rzutnik, odtwarzacz plików audio lub tablica multimedialna, materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i podstawowe cele zajęć (posługuje się zaproponowanym wprowadzeniem).

  2. Nauczyciel przedstawia zdjęcia 2‑3 sławnych osób, zwracając uwagę na kilka ich cech fizycznych, jak kolor oczu, wygląd włosów, postura.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie wypisują z tekstu Marco e Chiara w dwóch kolumnach przymiotniki określające wygląd oraz charakter.

  2. Uczniowie na podstawie tekstu formułują swoje przypuszczenia dotyczące odmiany przymiotników. Nauczyciel naprowadza uczniów lub w razie konieczności wyjaśnia to zagadnienie.

  3. Na tym etapie można zrealizować jedno z ćwiczeń z sekcji Sprawdź się dotyczące odmiany przymiotnika (np. ćw. 3 i 6 w sekcji Sprawdź się).

  4. Nauczyciel pyta czy jeden z uczniów jest np. wysoki lub niski,  następnie odnosi to pytanie do uczennicy, dwóch uczniów oraz dwóch uczennic, tak aby uczniowie zastosowali wszystkie formy przymiotnika.

  5. Nauczyciel zadaje pytanie o to, czy jakiś przedmiot w klasie jest duży czy mały naprowadzając uczniów na użycie przymiotnika zakończonego na - e.

  6. Nauczyciel nawiązuje do rodzajnika nieokreślonego i wprowadza formy rodzajnika określonego.

  7. Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczeń 1 i 2 z sekcji Sprawdź się.

  8. Nauczyciel prosi o utworzenie listy rzeczowników stanowiących nazwy przedmiotów i osób znajdujących się w klasie poprzedzając każdy rzeczownik rodzajnikiem określonym.

  9. Uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym i wykonują do niego polecenia.

  10. Uczniowie realizują inne ćwiczenia z sekcji Sprawdź się (do wyboru przez nauczyciela).

Faza podsumowująca:

  1. W ostatniej fazie lekcji można poprosić uczniów o dokonanie opisu postaci, z którymi zapoznali się w trakcie lekcji, posługując się imionami (opis z tekstu źródłowego oraz opisy z multimedium).

  2. Uczniowie mogą wykonać to zadanie w grupach, będąc odpowiedzialnymi za opis 1‑2 postaci. Podczas takiego zadania należy zwrócić im uwagę na używanie rodzajników, prawidłowy wybór ich form, podobnie – przymiotników opisujących cechy wyglądu i charakteru.

  3. Gdyby zadanie tego typu okazało się w wykonaniu zbyt trudne, można przygotować rodzaj quizu, w którym będą odgadywać lub uzupełniać elementy opisu wybranych postaci.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczniowie mogą wykonać pisemnie ćw. otwarte nr 9 i 10 z sekcji Sprawdź się (i inne pozostające ćwiczenia).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium bazowe może zostać wykorzystane do przygotowania podobnych kart opisu osób, których tożsamość uczniowie rozpoznają (np. jakaś znana postać ze świata kultury, kolega, koleżanka, nauczyciel).

  • Multimedium może zostać wykorzystane jako materiał realizowany w całości (lub częściowo) na zajęciach, lub też w ramach samodzielnej pracy ucznia, mającej na celu utrwalenie lub powtórzenie uwzględnionych w nim zagadnień, np. przed sprawdzianem/egzaminem.