Autorzy: Dominika Kobylska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: L’offerta di un’impresa edile - Oferta firmy deweloperskiej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa IV, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozróżnia rejestr formalny od nieformalnego w komunikacji krążącej wokół tematu nieruchomości – kontaktuje się zarówno z kolegą/koleżanką jak i z pracownikami biura deweloperskiego.

  • podaje przykłady zdań z użyciem nowo poznanej konstrukcji gramatycznej: zaimków dopełnienia bliższego w czasie przeszłym.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • odczuwa satysfakcję, ponieważ potrafi wykorzystać nabytą wiedzę w sytuacjach praktycznych – na przykład przy kontakcie z firmą deweloperską czy agencją nieruchomości.

  • potrafi rozmawiać na temat kupna mieszkania, potrafi m.in. zapytać o jego metraż i lokalizację.

  • posługuje się zaimkami dopełnienia bliższego w zdaniach skonstruowanych w czasie przeszłym, dzięki czemu potrafi uniknąć w swoich wypowiedziach powtórzeń.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – użycie obrazu, dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego;

  • strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;

  • strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów;

  • strategie zadaniowe;

  • strategie społeczne.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm

  • kognitywizm

  • konektywizm

  • podejście komunikacyjne (podejście zadaniowe)

  • nauczanie wielozmysłowe

  • zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe

  • podejście holistyczne

  • nauczanie hybrydowe

Formy pracy:

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu/tablica multimedialna lub rzutnik

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy w okolicy ich miejsca zamieszkania powstaje dużo nowych budynków – domów, mieszkań lub biur. Pyta, czy w przyszłości chcieliby mieszkać we własnym mieszkaniu lub domu, prosi o uzasadnienie wypowiedzi. Nauczyciel przedstawia temat lekcji, prosi uczniów o otworzenie e‑materiału i zapoznanie się ze wstępem oraz poleceniem do tekstu z sekcji Przeczytaj/posłuchaj.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie polecenia do tekstu. Prosi dwóch wybranych uczniów o odczytanie na głos dialogu. Wspólnie z uczniami wyjaśnia niezrozumiałe fragmenty tekstu, a następnie prosi o wykonanie zadań, które znajdują się pod nim.

  2. Nauczyciel wyjaśnia uczniom użycie pronomi diretti w zdaniach sformułowanych w czasie passato prossimo. Uczniowie mają za zadanie wymyślić po jednym przykładzie. Przykłady odczytywane są na forum klasy.

  3. Uczniowie po uprzednim zapoznaniu się z poleceniem przechodzą do oglądania filmu edukacyjnego. Nauczyciel wyświetla film na dużym ekranie. Następnie nauczyciel włącza film od początku i zatrzymuje film co kawałek, prosząc uczniów o wyjaśnienie zdań, które wypowiedział lektor.

  4. Uczniowie wykonują zadania do filmu.

  5. Przed wykonaniem trzeciego zadania do filmu nauczyciel przypomina uczniom zwroty przydatne w redakcji listu/maila oficjalnego.

  6. Uczniowie wykonują zadania 2 i 3 z sekcji Sprawdź się i wyjaśniają je wspólnie z nauczycielem.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wypisanie na kartkach jak największej liczby słów, które zapamiętali z lekcji.

Praca domowa:

  • Pozostałe zadania z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Uczniowie mają za zadanie zatrzymywać film co pewien fragment i tłumaczyć na język polski usłyszane po włosku zdania.