Autorka: Jolanta Kuligowska‑Woszczyna

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Al negozio di abbigliamento - W sklepie odzieżowym

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna i stosuje słownictwo dotyczące zakupów w sklepie odzieżowym (nazwy części garderoby, rodzaje tkanin);

  • potrafi zadać pytania o kolor, rozmiar, sposoby dokonywania płatności;

  • rozumie zasady stosowania partykuły ne, potrafi odpowiedzieć na pytanie z jej użyciem;

  • tworzy krótkie wypowiedzi pisemne, stosując słownictwo i zwroty zawarte w materiale.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne - używanie poznanego słownictwa w naturalnym kontekście, tworzenie różnych kombinacji zdań;

  • strategie pamięciowe - tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscowienie nowych słów w kontekście;

  • strategie metakognitywne - centralizowanie procesu uczenia;

  • strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

Metody i techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • metoda kognitywna;

  • konektywizm.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupie;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • Komputer z dostępem do internetu/ rzutnik/ ekran/ głośniki lub słuchawki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy lubią robić zakupy odzieżowe, gdzie najczęściej robią tego typu zakupy.

  2. Nauczyciel wyświetla na ekranie loga znanych włoskich marek odzieżowych i pyta uczniów, czy znają te marki.

  3. Nauczyciel podaje temati cele lekcji, a następnie wyjaśnia jej przebieg.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają polecenie i treść ćwiczenia poprzedzającego część Posłuchaj/przeczytaj, następnie czytają dialog i wykonują zadanie, zaznaczając, czy podana informacja jest prawdziwa, czy fałszywa.

  2. Uczniowie, korzystając ze słowniczka załączonego do dialogu, odpowiadają na pytania sprawdzające zrozumienie tekstu znajdujące się w ćwiczeniu.

  3. Nauczyciel czuwa nad przebiegniem samodzielnej pracy uczniów a następnie dokonuje jej ewaluacji, prosząc uczniów o zaprezentowanie swoich odpowiedzi i korygując je w razie potrzeby.

  4. Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają zwroty używane podczas robienia zakupów w sklepie odzieżowym (nazwy części garderoby, pytanie o rozmiar i kolor, dokonanie płatności) oraz użycie partykuły ne.

  5. Nauczyciel prezentuje na ekranie treść czatu między bohaterkami dialogu, zwracając uwagę na używane przez nie skróty włoskich zwrotów i wyrażeń. Następnie uczniowie oglądają animację na temat zakupów w centrum handlowym.

  6. Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenia do multimedium.

Faza podsumowująca:

Aby utrwalić słownictwo nauczyciel może zaproponować uczniom następujące ćwiczenia (uczniowie mogą sami wybrać ćwiczenie, które wykonają):

  1. Pracę w parach - tworzenie dialogu opartego na zwrotach i słownictwie zawartym w lekcji.

  2. Opisywanie ubioru kolegi/koleżanki i zgadywanie, o jakim uczniu/uczennicy jest mowa.

  3. Tworzenie dialogu w komunikatorze internetowym z użyciem skrótów włoskich słów.

Praca domowa:

  • W pracy domowej mogą być wykorzystane ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

  • Opcjonalnie, materiał przygotowany przez nauczyciela: fotografie lub prezentacja przedstawiająca loga włoskich marek odzieżowych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być również wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia jako materiał utrwalający poznane słownictwo oraz podczas realizacji innych tematów z zakresu 'zakupy'.