Autor: Damian Rogala

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Hai comprato il detersivo per piatti? - Kupiłeś płyn do mycia naczyń?

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa II, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna nazwy środków czyszczących i artykułów higienicznych.

  • stosuje w swoich wypowiedziach zaimek ne w kontekście określania ilości danego produktu.

  • rozumie rozmowy między klientem a sprzedawcą w sklepie z artykułami chemiczno‑kosmetycznymi oraz potrafi uczestniczyć w dialogu ze sprzedawcą.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe - użycie obrazu i dźwięku, użycie słownictwa w kontekście.

  • Strategie kognitywne - analiza danych językowych.

  • Strategie metakognitywne - utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi.

  • Strategie społeczne - współpraca w grupach.

  • Strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • nauczanie hybrydowe;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe).

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach lub grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu, głośniki lub słuchawki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i cele lekcji.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy lubią sprzątać oraz o to, kto zajmuje się sprzątaniem w ich rodzinach.

  3. Uczniowie odpowiadają na pytania w parach. Następnie nauczyciel prosi wybrane osoby o przedstawienie na forum klasy wypowiedzi osób, z którymi rozmawiali.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel informuje, że Pietro wraz z mamą planują duże porządki w domu i pyta uczniów o to, co może być im potrzebne do sprzątania.

  2. Uczniowie czytają pierwszy dialog wprowadzający i sporządzają listę kupionych przez Pietra artykułów. Następnie nauczyciel pyta, do jakich czynności są potrzebne te artykuły.

  3. Uczniowie czytają oba dialogi wprowadzające i w celu sprawdzenia stopnia ich zrozumienia wykonują polecenie nr 2.

  4. Nauczyciel zwraca uwagę na występujący w dialogach zaimek ne. Uczniowie próbują sformułować zasadę użycia ne partitivo w czasie passato prossimo. Nauczyciel naprowadza uczniów lub w razie konieczności wyjaśnia to zagadnienie. W celu przećwiczenia zagadnienia uczniowie wykonują ćwiczenia 6 i 7 z sekcji Sprawdź się.

  5. Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną. W celu utrwalenia słownictwa wykonują ćwiczenia pod ilustracją, a następnie rozmawiają w parach lub grupach na temat porządków w domu, używając nazw nowo poznanych produktów i określając czynności, do których ich używają.

Faza podsumowująca:

  1. Kalambury. Jeden z uczniów przy pomocy gestów pokazuje czynność związaną ze sprzątaniem lub higieną osobistą a pozostali uczniowie wymieniają, czego używają do wykonania tej czynności. Klasę można podzielić na dwie grupy i przyznawać punkty poszczególnym zespołom za wymienienie odpowiednich produktów.

  2. Uczniowie, korzystając z gazetki reklamowej z ilustracji interaktywnej, odgrywają w parach dialogi między klientem a sprzedawcą w sklepie z artykułami chemiczno‑kosmetycznymi.

Praca domowa:

  • Pracę domową mogą stanowić niezrealizowane podczas zajęć ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być wykorzystane do powtórzenia liczebników oraz przy realizacji tematów związanych z zakresem tematycznym dotyczącym domu i mieszkania.