Autorki: Agnieszka Woch, Justyna Groblińska, Katarzyna Kowalik

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Dove fai shopping? – Gdzie chodzisz na zakupy?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne w centrum handlowym (szyldy, napisy, ceny).

  • Uczeń poznaje nazwy sklepów i podstawowych produktów.

  • Uczeń tworzy proste wypowiedzi ustne, pyta o cenę, wskazuje produkt w sklepie.

  • Uczeń reaguje ustnie w sytuacjach komunikacyjnych dotyczących zakupów.

  • Uczeń stosuje liczebniki główne do 100.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo.

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych.

  • Uczeń rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe;

  • strategie kognitywne.

Metody/techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe;

  • nauczanie hybrydowe.

Formy zajęć:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • podczas lekcji w szkole: komputer z dostępem do internetu, głośniki, artykuły piśmiennicze;

  • podczas pracy indywidualnej: urządzenie multimedialne (telefon, tablet, komputer) z dostępem do internetu.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i cel lekcji.

  2. Uczniowie informują nauczyciela, czy i dokąd lubią chodzić na zakupy.

  3. Uczniowie czytają tekst z sekcji Przeczytaj/posłuchaj i wykonują związane z nim polecenia.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, jak czytać ceny produktów i włoskie etykiety wyprzedażowe.

  2. Uczniowie oglądają prezentację multimedialną.

  3. Uczniowie zapoznają się z poleceniami do multimedium i po ponownym obejrzeniu prezentacji wykonują trzy zadania.

  4. W celu utrwalenia materiału uczeń powinien wykonać 8 ćwiczeń interaktywnych: jeszcze na lekcji lub w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby przygotowali po włosku listę rzeczy i sklepów, do których zamierzają się udać na zakupy.

  2. Uczniowie pracują w parach i porównują swoje listy.

  3. Uczniowie na forum klasy opowiadają o planowanych przez kolegów zakupach.

Praca domowa:

  • Proponowane jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych np. 6, 7.

Materiały pomocnicze:

  • Sottocoperta. [online]
    https://www.sottocoperta.net/viaggi/girovagando/=/
    saldi‑invernali‑2018‑ed‑estivi‑2019‑tutte‑le‑date
    / [dostęp 25.07.2021]

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być wykorzystane do powtórzenia przez uczniów słownictwa po lekcji. Uczniowie, inspirując się prezentacją, przygotowują własne slajdy i przedstawiają wybrany przez siebie sklep. Wypisują produkty, które można w nim kupić.