Autorka: Joanna Ciesielka

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: A che ora vi siete alzati oggi? - O której godzinie dzisiaj wstaliście?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, urodziny, święta);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
7) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazywa czynności dnia codziennego;

  • przedstawia w kilku zdaniach w czasie passato prossimo, co robił w przeszłości (z użyciem czasowników zwrotnych);

  • prawidłowo uzgadnia participio passato czasowników zwrotnych w czasie passato prossimo;

  • zadaje pytania o czynności dnia codziennego (z uwzględnieniem formy grzecznościowej).

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur;

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo;

  • zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie zapamiętywania;

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie społeczne.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • podejście komunikacyjne;

  • nauczanie hybrydowe;

  • metoda lekcji odwróconej.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu/słuchawki/materiały piśmiennicze/kartki formatu A5 z napisem Le attività quotidiane pośrodku i odchodzącymi od niego promieniami.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Ponieważ lekcja ma charakter lekcji odwróconej, na poprzedzających ją zajęciach nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z rymowanką rozpoczynającą materiał, wykonali znajdujące się pod nią ćwiczenia i przeczytali wyjaśnienia gramatyczne, a następnie wynotowali najważniejsze treści.

  2. Lekcja rozpoczyna się od samodzielnego uzupełnienia przez uczniów schematu mapy myśli z napisem Le attività quotidiane pośrodku i porównania w parach wpisanych słów i wyrażeń.

  3. Następnie nauczyciel pyta uczniów o to, czego dowiedzieli się z wyjaśnień gramatycznych i prosi ich o podanie kilku przykładowych zdań z czasownikami zwrotnymi w czasie passato prossimo.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium rozpoczyna się od wspólnego obejrzenia materiału i wykonania na forum ćw. 1. Ćwiczenia 2 i 3 zostają wykonane przez uczniów indywidualnie lub w parach. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości uczniów.

  2. W następnej kolejności uczniowie wykonują ćw. 1, 3, 5 i 6 z sekcji Sprawdź się.

  3. Następnie każdy z nich ma za zadanie ułożyć trzy pytania w czasie passato prossimo, (z których dwa z użyciem czasowników zwrotnych) i zadać je dwóm osobom w klasie.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi kilka osób o przedstawienie odpowiedzi kolegów (w 3 os. l.poj. lub mn.), po czym uczniowie dokonują samodzielnej oceny stopnia osiągnięcia celów lekcji w skali od 0 do 3.

Praca domowa:

  • Zadanie dla wszystkich uczniów: ćw. 7 i 8 z sekcji Sprawdź się.

  • Zadania dla uczniów słabszych językowo: ćw. 4 z sekcji Sprawdź się.

  • Zadanie dla chętnych: ćw. 2 z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Uczniowie oglądają film do momentu znalezienia przez Agatę telefonu i wypowiedzenia przez dziewczynę słów: „No! Non ci credo!”. Następnie sami dopisują 8 zdań opowiadania w czasie passato prossimo, wybierają najciekawszą wersję, po czym oglądają dalszą część filmu.