Autorka: Aleksandra Sowińska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Mi compreresti un anello d’oro? - Kupiłbyś mi złoty pierścionek?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • interpretuje słownictwo związane z zakupem biżuterii;

  • potrafi opisać przedmioty, odwołując się do ich kształtu, jakości, formy, struktury;

  • formułuje wypowiedzi z użyciem trybu condizionale semplice;

  • potrafi użyć trybu condizionale semplice w odpowiednim kontekście.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur;

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo;

  • zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie zapamiętywania;

  • strategie kompensacyjne;

  • strategie społeczne;

  • podejście komunikacyjne (podejście zadaniowe).

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • konektywizm;

  • podejście komunikacyjne;

  • nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do internetu, słuchawki, materiały piśmiennicze, zdjęcia biżuterii (po 10 par zdjęć na 2 osoby).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów o to, czy mają na sobie biżuterię i jaką.

  2. Uczniowie zapoznają się z tekstem „Un anello d’oro”.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają ponownie tekst „Un anello d’oro”.

  2. Nauczyciel omawia materiał gramatyczny, condizionale semplice. Uczniowie mają za zadanie odmienić kilka czasowników i ułożyć kilka zdań z użyciem condizionale semplice.

  3. Uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym.

  4. Uczniowie wykonują trzy polecenia do multimedium. Następnie wykonują ćwiczenia 1 – 3 z sekcji Sprawdź się. Potem uczniowie pracują przy ćwiczeniach otwartych 7 i 8. Referują rezultaty ćwiczenia 8 na forum klasy.

  5. Uczniowie pracują w parach lub trójkach. Do zadania otrzymują pary zdjęć i grają w memory. Po odkryciu pary uczeń musi podać co najmniej trzy cechy przedmiotu na zdjęciu (np. rettangolare, rigido, largo, d’oro, con un diamante) i dopiero wtedy może zabrać parę. Wygrywa ten, kto zbierze więcej par.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje pytanie z początku lekcji. Tym razem uczniowie muszą podać jak najwięcej cech noszonej przez siebie biżuterii.

Praca domowa:

  • Ćw. 4 – 6 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

  • Kartki ze zdjęciami biżuterii do memory.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Uczniowie mogą po kilku dniach obejrzeć katalog i opisać widoczne na zdjęciach przedmioty.

  • Uczniowie mają za zadanie obejrzeć podczas lekcji katalog, następnie zamknąć go i wypisać dziesięć zapamiętanych słów. Następnie porównują w grupach, które słowo powtórzyło się u uczniów najwięcej razy.

  • Uczniowie mogą na podstawie katalogu samodzielnie stworzyć opis pisemny trzech wybranych przez siebie elementów biżuterii (np. własnych lub znalezionych w internecie).