Scenariusz dla nauczyciela
Autorka: Aleksandra Sowińska
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Mi compreresti un anello d’oro? - Kupiłbyś mi złoty pierścionek?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, poziom A2
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
interpretuje słownictwo związane z zakupem biżuterii;
potrafi opisać przedmioty, odwołując się do ich kształtu, jakości, formy, struktury;
formułuje wypowiedzi z użyciem trybu condizionale semplice;
potrafi użyć trybu condizionale semplice w odpowiednim kontekście.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur;
aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;
wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo;
zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
zaspokaja potrzebę ciekawości.
Strategie uczenia się:
strategie kognitywne;
strategie zapamiętywania;
strategie kompensacyjne;
strategie społeczne;
podejście komunikacyjne (podejście zadaniowe).
Metody i techniki nauczania:
konstruktywizm;
kognitywizm;
konektywizm;
podejście komunikacyjne;
nauczanie hybrydowe.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop z dostępem do internetu, słuchawki, materiały piśmiennicze, zdjęcia biżuterii (po 10 par zdjęć na 2 osoby).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów o to, czy mają na sobie biżuterię i jaką.
Uczniowie zapoznają się z tekstem „Un anello d’oro”.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają ponownie tekst „Un anello d’oro”.
Nauczyciel omawia materiał gramatyczny, condizionale semplice. Uczniowie mają za zadanie odmienić kilka czasowników i ułożyć kilka zdań z użyciem condizionale semplice.
Uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym.
Uczniowie wykonują trzy polecenia do multimedium. Następnie wykonują ćwiczenia 1 – 3 z sekcji Sprawdź się. Potem uczniowie pracują przy ćwiczeniach otwartych 7 i 8. Referują rezultaty ćwiczenia 8 na forum klasy.
Uczniowie pracują w parach lub trójkach. Do zadania otrzymują pary zdjęć i grają w memory. Po odkryciu pary uczeń musi podać co najmniej trzy cechy przedmiotu na zdjęciu (np. rettangolare, rigido, largo, d’oro, con un diamante) i dopiero wtedy może zabrać parę. Wygrywa ten, kto zbierze więcej par.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytanie z początku lekcji. Tym razem uczniowie muszą podać jak najwięcej cech noszonej przez siebie biżuterii.
Praca domowa:
Ćw. 4 – 6 z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Kartki ze zdjęciami biżuterii do memory.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie mogą po kilku dniach obejrzeć katalog i opisać widoczne na zdjęciach przedmioty.
Uczniowie mają za zadanie obejrzeć podczas lekcji katalog, następnie zamknąć go i wypisać dziesięć zapamiętanych słów. Następnie porównują w grupach, które słowo powtórzyło się u uczniów najwięcej razy.
Uczniowie mogą na podstawie katalogu samodzielnie stworzyć opis pisemny trzech wybranych przez siebie elementów biżuterii (np. własnych lub znalezionych w internecie).