Autorka: Dominika Kobylska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Quanto hai mangiato alla sagra? - Ile zjadłeś podczas festynu?

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia upodobania;
6) wyraża uczucia i emocje;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń opisuje, jaką ilość danego dania zjadł w przeszłości.

  • Uczeń przekazuje informacje na temat tego, jaką ilość danego dania lub napoju spożyły inne osoby.

  • Uczeń rozróżnia konstrukcje gramatyczne zaproponowane w tekście z sekcji Przeczytaj/posłuchaj i w multimedium.

  • Uczeń formułuje własne zdania na temat sytuacji przedstawionych na zdjęciach i ilustracjach.

  • Uczeń rozpoznaje zwyczaje związane z włoską kulturą.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń odczuwa satysfakcję, potrafiąc zakomunikować włoskiemu odbiorcy, jaką ilość danego dania lub napoju spożył w przeszłości.

  • Uczeń czuje się zorientowany w temacie dotyczącym włoskiej kultury kulinarnej.

  • Uczeń potrafi zdać relacje z własnych doświadczeń związanych z lokalnymi festynami kulinarnymi, w których uczestniczył.

Strategie uczenia się:

  • asymilacyjna;

  • praktyczna.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • podejście komunikacyjne (zadaniowe);

  • metoda kognitywna;

  • nauczanie wielozmysłowe.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu;

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie, czy wiedzą, czym są włoskie „sagre”. Następnie tłumaczy uczniom ten termin i informuje, że tematem lekcji będą konkretnie włoskie festyny kulinarne – wyjaśnia też, że nie wszystkie włoskie „sagre” zawsze związane są z kuchnią.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o otworzenie e‑materiału.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie polecenia do tekstu z sekcji Przeczytaj/posłuchaj. Prosi wybranego ucznia o odpowiedź na zawarte w nim pytanie.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadania, które poprzedza tekst z sekcji Przeczytaj/posłuchaj.

  3. Nauczyciel czyta na głos tekst z sekcji Przeczytaj/posłuchaj. Pyta uczniów, czy rozumieją, czym jest „melanzana al cioccolato” i czy chcieliby spróbować kiedyś tego specjału.

  4. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadań do tekstu z sekcji Przeczytaj/posłuchaj.

  5. Nauczyciel wyjaśnia konstrukcję gramatyczną przedstawioną na stronie z sekcją Przeczytaj/posłuchaj. Prosi uczniów o zapisanie po jednym zdaniu na temat tego, ile wypili szklanek wody lub ile zjedli porcji jakiegoś dania poprzedniego dnia. Następnie uczniowie czytają na głos zapisane zdania, tak by nauczyciel mógł zwrócić im uwagę na ewentualne błędy językowe.

  6. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z mapą interaktywną, następnie dzieli członków klasy na dwie lub trzy grupy i prosi o to, by każda grupa wybrała pięć najciekawszych ich zdaniem włoskich festynów. Następnie prosi przedstawicieli każdej z grup o wymienienie nazw uroczystości, które najbardziej ich zainteresowały. Prosi jednego wybranego ucznia o przedstawienie, które festyny cieszą się w klasie największym zainteresowaniem.

  7. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadań do multimedium.

  8. Nauczyciel pyta uczniów o to, jaki festyn zorganizowaliby w swojej miejscowości – jaki byłby polski specjał, który można by było podać na tego rodzaju uroczystości. Następnie prosi uczniów o przygotowanie krótkiej notatki na temat takiego wyimaginowanego festynu na wzór informacji zawartych w multimedium.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel pyta wybranego ucznia o przedstawienie po polsku, na czym polega przedstawiona podczas lekcji konstrukcja z zaimkiem „ne” w czasie przeszłym.

  2. Nauczyciel zadaje wybranym uczniom następujące pytania:

    • „Quanti bicchieri di tè hai bevuto ieri?”

    • „Quanti piatti di pasta hai mangiato la settimana scorsa?”

Praca domowa:

  • Pracą domową jest dokończenie opracowywania własnej notatki na temat wyimaginowanego festynu, którą uczniowie zaczęli pisać jeszcze w czasie lekcji.

  • Pracą domową jest również wykonanie wszystkich zadań z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

  • Papierowe talerzyki lub kubki, za pomocą których nauczyciel będzie mógł zwizualizować uczniom, na czym polega użycie zaimka „ne” przy określaniu ilości zjedzonego dania lub wypitego napoju.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Każdy uczeń na początku zapoznaje się z treścią multimedium. Następnie uczniowie dobierają się w pary. Jedna osoba z pary czyta drugiej pewne informacje na temat wybranego festynu, nie podając jego nazwy. Druga osoba z pary może szukać tych informacji na mapie interaktywnej do momentu, aż wpadnie na prawidłową odpowiedź i poda nazwę festynu.