Scenariusz dla nauczyciela
Autorzy: Katarzyna Górniak
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Una gita in campagna - Wycieczka na wieś
Grupa docelowa:
II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przyswaja formy leksykalne służące do budowy poprawnych językowo zdań opisujących życie na wsi;
konstruuje proste wypowiedzi ustne dotyczące zwierząt hodowlanych oraz roślin uprawnych;
używa czasownika volerci, aby w poprawny sposób budować zdania, w których wyraża potrzebę użycia jakiejś rzeczy.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;
wykorzystuje w naturalnych sytuacjach poznane słownictwo;
zna struktury gramatyczne i leksykalne umożliwiające komunikację językową na wydarzeń z przeszłości;
wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane słownictwo.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego;
strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;
strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;
strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów.
Metody i techniki nauczania:
konstruktywizm;
kognitywizm;
konektywizm;
podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);
nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;
zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu/ tablica multimedialna lub rzutnik/głośniki/materiały piśmiennicze.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyjaśnia temat i podstawowe cele zajęć, nawiązuje do zagadnienia agroturystyki. Pyta uczniów, czy byli kiedyś w gospodarstwie wiejskim i co najbardziej im się tam podobało.
Nauczyciel czyta na głos dialog w celu prezentacji nowego materiału leksykalnego i gramatycznego. Prosi, aby uczniowie zwrócili uwagę na nowe słowa i konstrukcje gramatyczne, które pojawiły się w tekście.
Uczniowie wykonują trzy zadania spod dialogu pomagające w lepszym zrozumieniu poznanego materiału.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zleca uczniom, aby w tekście źródłowym znaleźli wyrażenia, które mówią o tym, że coś jest niezbędne. Prosi, aby przeczytali je na głos.
Na podstawie informacji zawartych pod dialogiem i ćwiczeniami z nim związanymi nauczyciel prezentuje nowy materiał gramatyczny.
Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby wspólne przeszli do pracy z multimedium, którym jest mapa pojęć. Wybrani uczniowie czytają na głos poszczególne kategorie pojęć zamieszczone na mapie, po czym klasa/grupa przy pomocy nauczyciela omawia kolejne grupy słów znajdujące się na mapie.
Następnie uczniowie samodzielnie wykonują zadania 1‑3 do multimedium.
Zadanie numer 3 uczniowie mogą wykonać w grupach, każda z nich opracowuje jedną kategorię.
Po zapoznaniu się z całym materiałem leksykalnym oraz nowym zagadnieniem gramatycznym, w zależności od warunków czasowych oraz indywidualnego tempa pracy, uczniowie przechodzą do zestawu ćwiczeń interaktywnych. Nauczyciel udziela wyjaśnień w przypadku wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie zajęć nauczyciel proponuje, aby uczniowie, którzy przygotowali wypowiedź do zadania 8‑go, zaprezentowali ją przed grupą.
Nauczyciel zadaje pytanie: Quali prodotti alimentari vi piacciono di più? Chętni uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi.
Praca domowa:
Jako pracę domową nauczyciel może zlecić wykonanie tych zadań interaktywnych, których uczniowie nie zdążyli wykonać w czasie lekcji a w szczególności zadania 8.
Inną propozycją dla pracy domowej jest przygotowanie przez uczniów plakatu przedstawiającego sad lub ogród z podpisanymi owocami i warzywami, które tam rosną.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W przypadku multimedium można podzielić uczniów na dwie grupy: świat roślin i świat zwierząt. Zadaniem uczniów pierwszej grupy będzie przedstawienie argumentów za hodowlą zwierząt w gospodarstwach agroturystycznych. Druga grupa ma za zadanie zaprezentowanie zalet hodowli roślin.