Autor: Damian Rogala

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Dove mangiano gli italiani? - Gdzie jedzą Włosi?

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
4) przedstawia upodobania;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna nazwy włoskich lokali gastronomicznych i dostępnych w nich dań;

  • rozumie proste wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące formułowania, przyjmowania i odrzucania zaproszeń;

  • stosuje w komunikacji ustnej i pisemnej poznane słownictwo i struktury.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe - użycie obrazu i dźwięku, użycie słownictwa w kontekście;

  • strategie kognitywne - analiza danych językowych;

  • strategie metakognitywne - utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi;

  • strategie społeczne - współpraca w grupach;

  • strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • podejście komunikacyjne;

  • nauczanie hybrydowe;

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu, głośniki lub słuchawki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

  2. Uczniowie rozmawiają w parach o planach na najbliższy weekend. Kilku uczniów opowiada na forum klasy plany osoby, z którą rozmawiali.

  3. Nauczyciel zachęca uczniów do przeczytania dialogu, pytając, czy postaci z tekstu mają podobne plany. Po lekturze dialogu uczniowie komentują, czy oni również w weekend planują spotkanie w jakimś lokalu gastronomicznym a następnie wykonują ćwiczenie do tekstu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie, na podstawie obserwacji tekstu, przedstawiają swoje spostrzeżenia dotyczące formy bezosobowej, starając się sformułować reguły jej użycia. Nauczyciel naprowadza uczniów lub w razie konieczności wyjaśnia to zagadnienie.

  2. Dla przećwiczenia materiału nauczyciel może wyświetlić listę pytań w formie bezosobowej (załącznik nr 1). Wyznaczony lub chętny uczeń odpowiada na pierwsze pytania, używając formy bezosobowej, a następnie zadaje wybrane pytanie kolejnemu uczniowi itd. Nauczyciel może podać uczniom tylko jedno przykładowe pytanie i poprosić uczniów o samodzielne formułowanie kolejnych pytań.

  3. Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie wszystkich lokali gastronomicznych, jakie znają (uczniowie mogą wrócić do dialogu wprowadzającego), a następnie pyta o to, co się je w tych lokalach. Uczniowie tworzą w grupach listy dań/produktów spożywczych i prezentują swoje propozycje na forum klasy.

  4. Uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym, aby poznać inne włoskie lokale gastronomiczne i dania w nich występujące. Nauczyciel pyta uczniów, czy w Polsce obecne są takie same lokale.

  5. Uczniowie wykonują ćwiczenia do multimedium.

  6. W celu utrwalenia materiału składającego się na tę jednostkę lekcyjną, uczeń powinien wykonać 8 ćwiczeń z sekcji Sprawdź się. Ćwiczenia te mogą być wykonane jeszcze na lekcji, w celu utrwalenia nowych zagadnień, lub po lekcji, w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel pokazuje zdjęcia kilku wybranych lokali gastronomicznych. Uczniowie przy pomocy formy bezosobowej wymieniają potrawy, które można w nich zamówić.

  2. Uczniowie wybierają jeden z lokali i przeprowadzają rozmowę, w której formułują zaproszenie do danego lokalu oraz przyjęcie (ewentualnie po propozycji zmiany terminu) lub odrzucenie zaproszenia.

Praca domowa:

  • Pracę domową mogą stanowić ćwiczenia z sekcji Sprawdź się, na które nie starczyło czasu w czasie lekcji. Przede wszystkim ćwiczenia interaktywne nr 3 i 5 oraz ćwiczenia otwarte nr 7, 8.

Materiały pomocnicze:

Lista pytań w formie bezosobowej:

  1. Dove si mangia bene?

  2. Dove si mangia male?

  3. Cosa si mangia al ristorante?

  4. Cosa si fa al mare?

  5. Cosa si fa quando piove?

  6. Cosa si fa a scuola?

  7. Dove si parla a bassa voce?

  8. Quando si dorme fino a tardi?

  9. Dove si fa la spesa?

  10. Cosa si compra al mercato?

  11. Cosa si fa in vacanza?

  12. Dove si passano le vacanze?

  13. Dove si comprano i pomodori?

  14. Dove si va a mangiare il gelato?

  15. Dove si nuota?

  16. Quando si studia molto?

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • W czasie lekcji, po zapoznaniu się z multimedium, uczniowie mogą opowiedzieć w parach, grupach lub na forum klasy, do jakich lokali gastronomicznych chodzą i co w nich jedzą lub opowiedzieć o ostatniej wizycie w jednym z lokali.