Scenariusz dla nauczyciela
Autorzy: Katarzyna Górniak
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Il corpo umano - Ludzkie ciało
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, poziom A1+
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przyswaja formy leksykalne służące do budowy poprawnych językowo zdań;
zapoznaje się z wyrażeniami idiomatycznymi związanymi z częściami ciała;
konstruuje proste wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące ludzkiego ciała;
łączy wyrazy, tworząc spójne, logiczne zdania.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;
wykorzystuje w naturalnych sytuacjach poznane słownictwo;
zna struktury leksykalne umożliwiające wypowiedzi na temat części ciała ludzkiego;
zaspokaja potrzebę ciekawości.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe – użycie obrazu, dźwieku, tworzenie skojarzeń myślowych, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego;
strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;
strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;
strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów;
strategie zadaniowe;
strategie społeczne.
Metody i techniki nauczania:
konstruktywizm;
kognitywizm;
konektywizm;
podejście komunikacyjne (podejście zadaniowe);
nauczanie wielozmysłowe;
zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe;
podejście holistyczne;
nauczanie hybrydowe.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer/ laptop/ smartfon z dostępem do internetu/ tablica multimedialna lub rzutnik, głośniki, materiały piśmiennicze.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyjaśnia temat i przedstawia podstawowe cele zajęć. Pyta uczniów, czy znają jakieś powiedzenia związane z częściami ciała ludzkiego.
Prosi uczniów, aby przeczytali polecenie, które zamieszczone jest przed dialogiem, a następnie, nie patrząc w tekst, posłuchali pliku audio.
Nauczyciel pyta uczniów, czy usłyszeli w nagraniu jakieś nazwy ciała ludzkiego. Następnie prosi o odnalezienie ich w tekście.
Do dialogu dodane są dodatkowe dwa zadania pomagające w lepszym zrozumieniu nowego materiału. Nauczyciel prosi uczniów o ich wykonanie.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, aby zwrócili uwagę na to, w jakich wyrażeniach pojawiły się nazwy części ciała, a następnie prosi o przeczytanie treści leksykalnych znajdujących się pod dialogiem.
W następnej kolejności, nauczyciel wspólnie z uczniami przegląda katalog interaktywny. Prosi ich o zapoznanie się nowym słownictwem.
Po wspólnym obejrzeniu katalogu interaktywnego, w zależności od upływu czasu oraz indywidualnego tempa pracy, uczniowie mogą przejść do zestawu ćwiczeń interaktywnych. Uczniowie mogą zadawać pytania w przypadku wątpliwości.
W międzyczasie nauczyciel zachęca uczniów do indywidualnego przygotowania zadania nr 8.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie zajęć nauczyciel proponuje, aby uczniowie, którzy przygotowali wypowiedź do zadania 8‑go, zaprezentowali ją przed grupą.
W ramach podsumowania nauczyciel zadaje pytanie: Quale parte del corpo è la più importante per voi e perché? Chętni uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi.
Praca domowa:
Jako pracę domową można zlecić uczniom wykonanie tych zadań, których nie zdążyli wykonać w trakcie lekcji, a w szczególności zadania 9‑go.
Materiały pomocnicze:
Pomocniczo można wykorzystać fragmenty innego e‑materiału dotyczącego części ludzkiego ciała.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Multimedium bazowe może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, między innymi w ramach przygotowania się do sprawdzianu ze słownictwa dotyczacego ciała ludzkiego oraz wyrażeń idiomatycznych.
Wyrażenia idiomatyczne znajdujące się w katalogu mogą być dla uczniów bazą do gry w kalambury.
Nauczyciel prezentując wybrane zdjęcia z katalogu, może powtórzyć z uczniami przymiotniki opisujące poszczególne części ciała.