Autorzy: Piotr Kowalski

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Il laboratorio di scienze - Laboratorium naukowe

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
12) nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozumie i stosuje w swoich wypowiedziach słownictwo dotyczące nauk przyrodniczych: chemii i biologii;

  • korzystając z różnych rodzajów przyimków, opisuje rozmieszczenie przedmiotów w klasie;

  • tworzy opisy pracowni naukowych, używając odpowiedniego słownictwa i struktur gramatycznych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i leksykalne.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, umiejscowienie nowych słów w kontekście, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych i słuchowych;

  • strategie kognitywne – analiza danych językowych;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów czytanych i słuchanych;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupie;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • Komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu, rzutnik lub tablica multimedialna, głośniki lub słuchawki, materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i cele lekcji oraz krótko zapowiada jej przebieg.

  2. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Sapete che cosa sono le lezioni di scienze nelle scuole italiane?”. Jeśli odpowiedź jest negatywna, nauczyciel tłumaczy, że chodzi o nauki przyrodnicze, czyli chemię i biologię.

  3. Nauczyciel zadaje uczniom pytania: „Vi piacciono le lezioni nel laboratorio scientifico?”, „Che cosa si può fare durante le lezioni in un laboratorio?”.

  4. Uczniowie przystępują do burzy mózgów i starają się stworzyć listę słownictwa związanego z pracowniami chemicznymi i biologicznymi.

  5. Uczniowie czytają tekst o sukcesie włoskich licealistek i ich nowej pracowni oraz wykonują zadanie typu prawda‑fałsz zamieszczone pod tekstem.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przypomina uczniom przyimki proste i złożone oraz wprowadza wiadomości o przyimkach niewłaściwych, korzystając z drugiego tekstu z sekcji Przeczytaj/posłuchaj,

  2. Uczniowie tworzą, pracując indywidualnie, trzy zdania: jedno zawierające przyimek prosty, drugie zawierające przyimek złożony, trzecie – z przyimkiem niewłaściwym. Zdania powinny zawierać słownictwo związane z wyposażeniem pracowni dydaktycznych. Następnie prezentują zdania na forum klasy a nauczyciel sprawdza ich poprawność.

  3. Celem utrwalenia wiadomości gramatycznych, uczniowie wykonują zadania nr 5 i 6 z sekcji Sprawdź się.

  4. Multimedium to model 3D pracowni chemiczno‑biologicznej. Kliknięcie na punkty umieszczone na modelu powoduje rozwinięcie karty z włoską nazwą danego przedmiotu. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z medium, a następnie wykonują do niego ćwiczenia.

Faza podsumowująca:

Podsumowując pracę z materiałem interaktywnym nauczyciel pokazuje uczniom wybrane wcześniej zdjęcia pracowni i laboratoriów szkolnych. Uczniowie opisują ustnie poszczególne zdjęcia, określając rozmieszczenie poszczególnych przedmiotów przy użyciu różnych przyimków.

lub

Nauczyciel organizuje w klasie grę w odgadywanie po literze słów z materiału interaktywnego. Uczniowie mogą być podzieleni na grupy, które zdobywają po jednym punkcie za odgadnięcie właściwej litery i trzy punkty za odgadnięcie słowa. Punkty można także tracić poprzez proponowanie liter nie należących do odgadywanego słowa. Na początku gry każda grupa startuje z pulą pięciu punktów. Pierwsze miejsce zajmuje grupa, która na koniec rozgrywki zdobędzie najwięcej punktów.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczniowie mogą wykonać ćwiczenia z sekcji Sprawdź się, które nie zostały wykorzystane podczas zajęć. W szczególności: 1, 8, 9.

Materiały pomocnicze:

  • Wybrane przez nauczyciela zdjęcia pracowni, laboratoriów szkolnych (chemicznych i biologicznych) oraz prostych doświadczeń (np. osoba przelewająca substancje z probówki, ktoś ogląda coś pod mikroskopem), zalecane hasła do wyszukiwania: „laboratorio scientifico”, „laboratorio di scienze”, „esperimento chimico”, „microscopio”, „provette”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, na przykład w ramach przygotowania się do sprawdzianu ze słownictwa z tematyki związanej ze szkolnictwem a także z techniką/naukami ścisłymi.

  • Multimedium może zostać również wykorzystane przy okazji realizacji innych tematów związanych ze szkolnictwem, w szczególności z wyposażeniem sal lekcyjnych.