Scenariusz dla nauczyciela
Autorzy: Piotr Kowalski
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Il laboratorio di scienze - Laboratorium naukowe
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, poziom A2
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozumie i stosuje w swoich wypowiedziach słownictwo dotyczące nauk przyrodniczych: chemii i biologii;
korzystając z różnych rodzajów przyimków, opisuje rozmieszczenie przedmiotów w klasie;
tworzy opisy pracowni naukowych, używając odpowiedniego słownictwa i struktur gramatycznych.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;
dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;
wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i leksykalne.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, umiejscowienie nowych słów w kontekście, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych i słuchowych;
strategie kognitywne – analiza danych językowych;
strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów czytanych i słuchanych;
strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia.
Metody i techniki nauczania:
kognitywizm;
podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);
nauczanie hybrydowe.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupie;
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
Komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu, rzutnik lub tablica multimedialna, głośniki lub słuchawki, materiały piśmiennicze.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyjaśnia temat i cele lekcji oraz krótko zapowiada jej przebieg.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Sapete che cosa sono le lezioni di scienze nelle scuole italiane?”. Jeśli odpowiedź jest negatywna, nauczyciel tłumaczy, że chodzi o nauki przyrodnicze, czyli chemię i biologię.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania: „Vi piacciono le lezioni nel laboratorio scientifico?”, „Che cosa si può fare durante le lezioni in un laboratorio?”.
Uczniowie przystępują do burzy mózgów i starają się stworzyć listę słownictwa związanego z pracowniami chemicznymi i biologicznymi.
Uczniowie czytają tekst o sukcesie włoskich licealistek i ich nowej pracowni oraz wykonują zadanie typu prawda‑fałsz zamieszczone pod tekstem.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina uczniom przyimki proste i złożone oraz wprowadza wiadomości o przyimkach niewłaściwych, korzystając z drugiego tekstu z sekcji Przeczytaj/posłuchaj,
Uczniowie tworzą, pracując indywidualnie, trzy zdania: jedno zawierające przyimek prosty, drugie zawierające przyimek złożony, trzecie – z przyimkiem niewłaściwym. Zdania powinny zawierać słownictwo związane z wyposażeniem pracowni dydaktycznych. Następnie prezentują zdania na forum klasy a nauczyciel sprawdza ich poprawność.
Celem utrwalenia wiadomości gramatycznych, uczniowie wykonują zadania nr 5 i 6 z sekcji Sprawdź się.
Multimedium to model 3D pracowni chemiczno‑biologicznej. Kliknięcie na punkty umieszczone na modelu powoduje rozwinięcie karty z włoską nazwą danego przedmiotu. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z medium, a następnie wykonują do niego ćwiczenia.
Faza podsumowująca:
Podsumowując pracę z materiałem interaktywnym nauczyciel pokazuje uczniom wybrane wcześniej zdjęcia pracowni i laboratoriów szkolnych. Uczniowie opisują ustnie poszczególne zdjęcia, określając rozmieszczenie poszczególnych przedmiotów przy użyciu różnych przyimków.
lub
Nauczyciel organizuje w klasie grę w odgadywanie po literze słów z materiału interaktywnego. Uczniowie mogą być podzieleni na grupy, które zdobywają po jednym punkcie za odgadnięcie właściwej litery i trzy punkty za odgadnięcie słowa. Punkty można także tracić poprzez proponowanie liter nie należących do odgadywanego słowa. Na początku gry każda grupa startuje z pulą pięciu punktów. Pierwsze miejsce zajmuje grupa, która na koniec rozgrywki zdobędzie najwięcej punktów.
Praca domowa:
W ramach pracy domowej uczniowie mogą wykonać ćwiczenia z sekcji Sprawdź się, które nie zostały wykorzystane podczas zajęć. W szczególności: 1, 8, 9.
Materiały pomocnicze:
Wybrane przez nauczyciela zdjęcia pracowni, laboratoriów szkolnych (chemicznych i biologicznych) oraz prostych doświadczeń (np. osoba przelewająca substancje z probówki, ktoś ogląda coś pod mikroskopem), zalecane hasła do wyszukiwania: „laboratorio scientifico”, „laboratorio di scienze”, „esperimento chimico”, „microscopio”, „provette”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Multimedium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, na przykład w ramach przygotowania się do sprawdzianu ze słownictwa z tematyki związanej ze szkolnictwem a także z techniką/naukami ścisłymi.
Multimedium może zostać również wykorzystane przy okazji realizacji innych tematów związanych ze szkolnictwem, w szczególności z wyposażeniem sal lekcyjnych.