Autorka: Katarzyna Górniak

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: La città delle cento chiese - Miasto stu kościołów

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
9) prosi o radę i udziela rady;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przyswaja formy leksykalne służące do budowy poprawnych językowo zdań;

  • konstruuje proste wypowiedzi ustne i pisemnie dotyczące pieszego poruszania się po mieście;

  • łączy wyrazy tworząc spójne, logiczne zdania.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach poznane słownictwo;

  • zna struktury gramatyczne i leksykalne umożliwiające komunikację językową w czasie wyjazdów turystycznych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego;

  • strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;

  • strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • konektywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/ laptop/ smartfon z dostępem do internetu/ tablica multimedialna lub rzutnik, głośniki;

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i podstawowe cele zajęć, nawiązuje do zagadnienia turystyki. Następnie informuje uczniów, że po zapoznaniu się z materiałem i wykonaniu ćwiczeń będą potrafili zapytać o drogę w czasie zwiedzania włoskich miast oraz samodzielnie udzielić wskazówek osobom, które zapytają o drogę.

  2. Nauczyciel odtwarza nagranie tekstu źródłowego w celu prezentacji nowego materiału leksykalnego i gramatycznego. Prosi, aby uczniowie zwrócili uwagę na nowe słowa, które pojawiły się w tekście.

  3. Do tekstu źródłowego dodane są trzy zadania pomagające w lepszym zrozumieniu poznanego materiału. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadań.

Faza realizacyjna:

  1. Na podstawie informacji zawartych w tekście właściwym, nauczyciel przedstawia nowe zagadnienia gramatyczne. Zwraca uwagę na czasownik „metterci” i omawia jego użycie. Nauczyciel wskazuje także na czasowniki w formie imperativo, które pojawiły się w teście wyjściowym. Kolejno przypomina uczniom poznane już wcześniej przysłówki miejsca oraz prezentuje te, które pojawiły się w nowym materiale.

  2. Następnie nauczyciel daje uczniom czas na obejrzenie mapy interaktywnej, która przedstawia miasto Lucca. Uczniowie zapoznają się z medium bazowym i następnie wykonują trzy polecenia do medium. W razie konieczności wracają do mapy i słownika.

  3. Po pełnym zapoznaniu się z całym materiałem leksykalnym oraz nowymi zagadnieniami gramatycznymi, w zależności od warunków czasowych oraz indywidualnego tempa pracy uczniowie mogą przejść do zestawu ćwiczeń interaktywnych. Uczniowie mogą zadawać pytania w przypadku wątpliwości.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi uczniów o wykonanie w parach zadania 7.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową nauczyciel może zlecić wykonanie tych zadań interaktywnych, których uczniowie nie zdążyli wykonać w czasie lekcji a w szczególności zadania 8.

  • Inna propozycją zadnia domowego jest wykonanie prostego planu miasta z ulicami i budynkami (odręcznie lub komputerowo) i wykonanie do niego opisu wybranej drogi między danymi obiektami.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium można wykorzystać w taki sposób, aby uczniowie odgrywali rolę przewodników turystycznych po Lukce. Oprócz znajdujących się na mapie obiektów mogą znaleźć jeszcze 3 lub 4 inne, które przedstawią swoim kolegom ‟oprowadzając” ich po mieście.