Scenariusz dla nauczyciela
Autorka: Katarzyna Górniak
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: La città delle cento chiese - Miasto stu kościołów
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, poziom A2+
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przyswaja formy leksykalne służące do budowy poprawnych językowo zdań;
konstruuje proste wypowiedzi ustne i pisemnie dotyczące pieszego poruszania się po mieście;
łączy wyrazy tworząc spójne, logiczne zdania.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;
wykorzystuje w naturalnych sytuacjach poznane słownictwo;
zna struktury gramatyczne i leksykalne umożliwiające komunikację językową w czasie wyjazdów turystycznych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego;
strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;
strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;
strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów.
Metody i techniki nauczania:
konstruktywizm;
kognitywizm;
konektywizm;
podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);
nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;
zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer/ laptop/ smartfon z dostępem do internetu/ tablica multimedialna lub rzutnik, głośniki;
materiały piśmiennicze.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyjaśnia temat i podstawowe cele zajęć, nawiązuje do zagadnienia turystyki. Następnie informuje uczniów, że po zapoznaniu się z materiałem i wykonaniu ćwiczeń będą potrafili zapytać o drogę w czasie zwiedzania włoskich miast oraz samodzielnie udzielić wskazówek osobom, które zapytają o drogę.
Nauczyciel odtwarza nagranie tekstu źródłowego w celu prezentacji nowego materiału leksykalnego i gramatycznego. Prosi, aby uczniowie zwrócili uwagę na nowe słowa, które pojawiły się w tekście.
Do tekstu źródłowego dodane są trzy zadania pomagające w lepszym zrozumieniu poznanego materiału. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadań.
Faza realizacyjna:
Na podstawie informacji zawartych w tekście właściwym, nauczyciel przedstawia nowe zagadnienia gramatyczne. Zwraca uwagę na czasownik „metterci” i omawia jego użycie. Nauczyciel wskazuje także na czasowniki w formie imperativo, które pojawiły się w teście wyjściowym. Kolejno przypomina uczniom poznane już wcześniej przysłówki miejsca oraz prezentuje te, które pojawiły się w nowym materiale.
Następnie nauczyciel daje uczniom czas na obejrzenie mapy interaktywnej, która przedstawia miasto Lucca. Uczniowie zapoznają się z medium bazowym i następnie wykonują trzy polecenia do medium. W razie konieczności wracają do mapy i słownika.
Po pełnym zapoznaniu się z całym materiałem leksykalnym oraz nowymi zagadnieniami gramatycznymi, w zależności od warunków czasowych oraz indywidualnego tempa pracy uczniowie mogą przejść do zestawu ćwiczeń interaktywnych. Uczniowie mogą zadawać pytania w przypadku wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi uczniów o wykonanie w parach zadania 7.
Praca domowa:
Jako pracę domową nauczyciel może zlecić wykonanie tych zadań interaktywnych, których uczniowie nie zdążyli wykonać w czasie lekcji a w szczególności zadania 8.
Inna propozycją zadnia domowego jest wykonanie prostego planu miasta z ulicami i budynkami (odręcznie lub komputerowo) i wykonanie do niego opisu wybranej drogi między danymi obiektami.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Multimedium można wykorzystać w taki sposób, aby uczniowie odgrywali rolę przewodników turystycznych po Lukce. Oprócz znajdujących się na mapie obiektów mogą znaleźć jeszcze 3 lub 4 inne, które przedstawią swoim kolegom ‟oprowadzając” ich po mieście.