Autorka: Joanna Ciesielka

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Le festività italiane - Święta we Włoszech

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
6) składa życzenia, odpowiada na życzenia;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  1. Uczeń zna nazwy najważniejszych świąt obchodzonych we Włoszech i wybrane tradycje z nimi związane.

  2. Uczeń opowiada o wybranych włoskich tradycjach świątecznych.

  3. Uczeń porównuje włoskie tradycje związane z różnymi świętami z tradycjami świątecznymi w swoim kraju.

  4. Uczeń stosuje w swoich wypowiedziach w czasie passato prossimo zaimki dopełnienia dalszego.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

  2. Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  3. Uczeń rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne oraz kulturowe.

  4. Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

  5. Uczeń zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

Strategie uczenia się:

  1. Strategie kognitywne.

  2. Strategie zapamiętywania.

  3. Strategie przetwarzania materiału językowego.

  4. Strategie pozyskiwania wiedzy kulturowo‑językowej.

  5. Strategie zadaniowe.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • kognitywizm;

  • nauczanie hybrydowe;

  • lekcja odwrócona.

Formy pracy:

  • Praca na forum.

  • Praca indywidualna.

  • Praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do internetu, głośniki, tablica interaktywna, materiały piśmiennicze, zdjęcia lub krótkie fragmenty filmów przedstawiające wybrane elementy włoskich zwyczajów świątecznych (niekoniecznie tych omawianych w trakcie zajęć).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Jako że zajęcia mają mieć formę lekcji odwróconej, na poprzednim spotkaniu nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem rozpoczynającym materiał, wykonanie do niego ćwiczenia oraz o przeczytanie zamieszczonych pod nim informacji gramatycznych i kulturowych i zrobienie notatki z najważniejszych zagadnień.

W początkowej fazie zajęć uczniowie pracują w parach, przekazując sobie, wg ustalonego przez nauczyciela schematu, zapamiętane informacje na temat świąt obchodzonych we Włoszech i zwyczajów z nimi związanych.

Faza realizacyjna:

  1. Wybrani uczniowie przedstawiają na forum klasy informacje gramatyczne i kulturowe. Nauczyciel uzupełnia je w razie potrzeby.

  2. Uczniowie indywidualnie grają w Quiz sulle festività italiane i wykonują znajdujące się pod nim ćwiczenia.

  3. W czasie zajęć można wykonać jeszcze zadania 1, 3, 4, 5 z sekcji Sprawdź się.

  4. W zależności od tego, ile czasu zostało do końca lekcji, nauczyciel może opowiedzieć uczniom o zwyczajach związanych z innym dowolnym świętem. Wskazane jest posłużenie się przy tym krótkim materiałem filmowym lub ikonograficznym.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi uczniów o podanie słów, wyrażeń, a także innych elementów, które zapamiętali z lekcji.

Praca domowa:

Jako pracę domową uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Można zaproponować uczniom kilkukrotne zagranie w grę na początku zajęć przy pominięciu lektury tekstu pt. „Le festività italiane”. Następnie mogliby uzupełnić jego wydrukowaną wersję o usunięte przez nauczyciela najważniejsze elementy.