Autorzy: Damian Rogala

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Il tempo libero ieri e oggi - Czas wolny wczoraj i dziś

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa 2, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
12) nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna formy regularne oraz odmianę nieregularnych czasowników esserefare w czasie przeszłym imperfetto.

  • tworzy wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące wydarzeń z przeszłości przy użyciu czasu imperfetto.

  • opowiada o sposobach spędzania czasu wolnego obecnie oraz w przeszłości.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe - użycie obrazu i dźwięku, użycie słownictwa w kontekście.

  • Strategie kognitywne - analiza danych językowych.

  • Strategie metakognitywne - utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi.

  • Strategie społeczne - współpraca w grupach.

  • Strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm

  • nauczanie hybrydowe

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe)

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach lub grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu, głośniki lub słuchawki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, co robią w czasie wolnym. Kiedy pojawią się odpowiedzi dotyczące np. oglądania filmów, seriali, słuchania muzyki, grania w gry wideo, nauczyciel pyta o urządzenia, jakie do tego wykorzystują.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, żeby wyobrazili sobie, że żyją na początku XX wieku i pyta, co w takiej sytuacji mogliby robić w czasie wolnym. Uczniowie rozmawiają w grupach, a następnie przedstawiają swoje pomysły na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają dialog Luki z jego babcią i wypisują wszystkie aktywności dotyczące czasu wolnego. Następnie rozmawiają w parach o aktywnościach z dialogu, które sami praktykują oraz w celu sprawdzenia stopnia zrozumienia tekstu wykonują polecenie nr 1.

  2. Nauczyciel zwraca uwagę na występujące w dialogu czasowniki w czasie przeszłym imperfetto. Uczniowie przedstawiają swoje domysły dotyczące zastosowania tego czasu. Nauczyciel naprowadza uczniów lub w razie konieczności wyjaśnia zagadnienie.

  3. W celu utrwalenia odmiany czasowników w czasie imperfetto uczniowie mogą wykonać wybrane ćwiczenia z sekcji Sprawdź się (np. nr. 1 i 5).

  4. Uczniowie zapoznają się z trzema nagraniami i wykonują ćwiczenie nr 1. Następnie wypowiadają się na temat tego, która osoba z nagrań według nich spędza/spędzała czas wolny w najciekawszy sposób.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w parach opisują, jak wyglądał ich typowy dzień, kiedy mieli np. dziesięć lat. Następnie łączą się w inne pary i relacjonują wypowiedzi swoich poprzednich interlokutorów.

  2. Nauczyciel przeprowadza mini dyskusję na temat wpływu technologii na zmiany w sposobie spędzania czasu wolnego.

Praca domowa:

  • Pracę domową mogą stanowić wybrane ćwiczenia z sekcji Sprawdź się. Uczniowie mogą również porozmawiać ze swoimi dziadkami i/lub rodzicami na temat tego, jak spędzali czas w dzieciństwie/młodości i opowiedzieć o tym na kolejnej lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Pliki audio stanowiące multimedium, mogą być wykorzystane podczas lekcji dotyczących życia codziennego, czasu wolnego, życia rodzinnego oraz opisu charakteru.