Autorka: Katarzyna Górniak

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Le attività extrascolastiche - Zajęcia pozalekcyjne

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa I, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przyswaja formy leksykalne służące do budowy poprawnych językowo zdań;

  • konstruuje proste wypowiedzi ustne i pisemnie dotyczące obiektów sportowych;

  • łączy wyrazy tworząc spójne, logiczne zdania.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach poznane słownictwo;

  • zna struktury gramatyczne i leksykalne umożliwiające komunikację językową na wydarzeń z przeszłości.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego;

  • strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;

  • strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • konektywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop, smartfon z dostępem do internetu, tablica multimedialna lub rzutnik, głośniki, materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i podstawowe cele zajęć, nawiązuje do zagadnienia zajęć pozalekcyjnych. Pyta uczniów, czy uczestniczą w jakichś zajęciach pozalekcyjnych i czy mogą powiedzieć, w jakich.

  2. Nauczyciel czyta dialog w celu prezentacji nowego materiału leksykalnego i gramatycznego. Prosi, aby uczniowie zwrócili uwagę na nowe słowa, które pojawiły się w tekście oraz na nowe konstrukcje gramatyczne.

  3. Do dialogu dodane są trzy zadania pomagające w lepszym zrozumieniu poznanego materiału. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadań.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zleca uczniom, aby w dialogu znaleźli wyrażenia, w których pojawia się partykuła ci. Prosi, aby przeczytali je na głos.

  2. Na podstawie informacji zawartych w tekście nauczyciel omawia nowe zagadnienie gramatyczne.

  3. Następnie nauczyciel zwraca się do uczniów, aby zwrócili uwagę na zdanie: „Ma io non so ballare per niente”, które pojawiło się w tekście. Wyjaśnia znaczenie i użycie czasownika: sapere.

  4. Nauczyciel pyta uczniów, czy zdarza im się pisać wiadomości mailowe. Omawia z jakich obowiązkowych elementów składa się taka wiadomość.

  5. Następnie uczniowie przechodzą do pracy z multimedium, którym jest prezentacja interaktywna, przedstawiająca ofertę zajęć pozalekcyjnych. Zwraca się do wybranych uczniów, aby indywidualnie na głos przeczytali teksty znajdujące się na ulotkach oraz omówili ich zawartość.

  6. Uczniowie samodzielnie wykonują zadania 1‑2 do multimedium. Zadanie numer 3 uczniowie mogą wykonać w parach. Nauczyciel może przydzielić każde pytanie innej parze.

  7. Po pełnym zapoznaniu się z całym materiałem leksykalnym oraz nowym zagadnieniem gramatycznym, w zależności od warunków czasowych oraz indywidualnego tempa pracy uczniowie mogą przejść do zestawu ćwiczeń interaktywnych. Uczniowie mogą zadawać pytania w przypadku wątpliwości.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie lekcji nauczyciel może zadać uczniom pytania: Cosa fai dopo scuola?, Che cosa sai fare?

Praca domowa:

  • Jako pracę domową nauczyciel może zlecić wykonanie tych zadań interaktywnych, których uczniowie nie zdążyli wykonać w czasie lekcji, a w szczególności zadania 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Można podzielić uczniów na 5 grup, odpowiadających kolejnym ofertom zajęć pozaszkolnych. Każda grupa przygotowuje ustną prezentację zajęć z wybranej ulotki, którą przedstawia na forum klasy.