Autorka: Joanna Ciesielka

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Ah, i soldi!... - Pieniądze, pieniądze…

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna podstawowe słownictwo dotyczące wymiany walut i wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;

  • potrafi przeprowadzić rozmowę z urzędnikiem w banku i wymienić walutę;

  • zna i wykorzystuje w swoich wypowiedziach wyrażenia idiomatyczne i inne słownictwo związane z pieniędzmi;

  • powtarza i utrwala znajomość leksyki dotyczącej sposobów płatności.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur;

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne oraz kulturowe;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo;

  • zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne;

  • strategie zapamiętywania;

  • strategie przetwarzania materiału językowego;

  • strategie pozyskiwania wiedzy kulturowo‑językowej;

  • strategie zadaniowe.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna);

  • kognitywizm;

  • nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca na forum klasy;

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do internetu, głośniki, tablica interaktywna, materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji. Następnie prosi ich o pracę w parach i wypisanie w ciągu 2 minut jak największej liczby słów i wyrażeń związanych z formami płatności. Po upływie tego czasu uczniowie w czteroosobowych grupach porównują wyniki swojej pracy.

Kolejnym etapem zajęć jest indywidualne zapoznanie się uczniów z dialogiem pt. Dopo il ritorno dalle vacanze i wykonanie (indywidualne lub w parach) znajdującego się pod nim ćwiczenia. Jego weryfikacja może nastąpić na forum klasy. Wówczas nauczyciel może zwrócić uwagę uczniów na to, że we Włoszech wymienia się walutę w bankach.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zapowiada, że w kolejnej części zajęć uczniowie będą grać w grę, do której niezbędna jest znajomość słownictwa związanego z pieniędzmi, w tym z wymianą walut. Aby ułatwić uczniom przygotowanie się do quizu, wyświetla im na tablicy tabelę ze słownictwem związanym z wymianą walut. Chętni lub wybrani uczniowie na głos odczytują umieszczone w niej wyrażenia i przykłady ich użycia. Tabela 2 (Słownictwo związane z pieniędzmi) zostaje wyświetlona tylko częściowo (jedynie pierwsza kolumna) i uczniowie na forum klasy próbują podać definicje/znaczenie polskie/przykłady zastosowania zgromadzonej tam leksyki. Nauczyciel udziela wyjaśnień w przypadku trudności.

  2. Po tym przygotowaniu uczniowie indywidualnie lub w parach rozwiązują Quiz sul cambio di valuta e sulle espressioni relative ai soldi i wykonują znajdujące się pod nim ćwiczenia.

  3. W czasie zajęć można wykonać jeszcze zadania 1, 2, 5 z sekcji Sprawdź się.

  4. W zależności od tego, ile czasu zostało do końca lekcji, nauczyciel może poprosić uczniów, by wymyślili po 2 pytania ze słownictwem dotyczącym pieniędzy i zadali je dwóm osobom w klasie. Wybrane osoby mogą przedstawić odpowiedzi kolegów na forum klasy.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi uczniów o podanie zapamiętanych w czasie zajęć słów i zwrotów, które wydają im się najbardziej przydatne/najbardziej im się spodobały. Jeśli pozwalają na to warunki czasowe, uczniowie mogą ułożyć z nimi zdania.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Uczniowie mogą ponownie zagrać w grę np. przed sprawdzianem, w ramach powtórki. Nauczyciel może także poprosić ich o to, by każdy ułożył 2‑3 zdania/pytania podobne do tych zawartych w grze. Po ich zebraniu i poprawieniu można stworzyć podobny quiz przy użyciu internetowych narzędzi.