Autorzy: Katarzyna Kowalik, Justyna Groblińska, Agnieszka Woch

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Sei in forma? - Jesteś w formie?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
5) wyraża swoje opinie;
6) wyraża uczucia i emocje;
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne opisujące różnego typu sporty;

  • powtarza podstawowe przysłówki częstotliwości i wykorzystuje je do tworzenia wypowiedzi na temat aktywności sportowych;

  • tworzy proste wypowiedzi ustne i pisemne, w których przedstawia lubiane przez siebie aktywności, dzięki którym można utrzymać dobrą formę.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo;

  • rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe.

  • Strategie kognitywne.

Metody i techniki nauczania:

  • Podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe), nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe, gamifikacja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • Podczas lekcji w szkole: komputer z dostępem do internetu, tablica multimedialna lub projektor, głośniki, artykuły piśmiennicze.

  • Podczas pracy indywidualnej: urządzenie multimedialne (telefon, tablet, komputer) z dostępem do internetu, artykuły piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel pyta uczniów, co robią, żeby być w formie i czy używają aplikacji monitorujących aktywność fizyczną. Następnie wyjaśnia cel lekcji i prosi o zapoznanie się z tekstem Quanti passi fai oggi? w sekcji Przeczytaj/posłuchaj. Uczniowie czytają dialog, po czym wykonują polecenie do tekstu. Nauczyciel wypisuje na tablicy trudniejsze słowa.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium, które ma formę pliku audio. Jest to wywiad na temat zdrowego trybu życia z włoską instruktorką fitness. Uczniowie mają zwrócić szczególną uwagę na przedstawione w nim zalecenia na temat zdrowego trybu życia. Podczas słuchania uczniowie powinni robić notatki z tego, co usłyszeli, które później przedstawiają w klasie i w ten sposób grupa wymienia się informacjami pomocnymi w zrozumieniu tematu. W razie potrzeby plik może zostać odtworzony ponownie. Następnie uczniowie wykonują dwa ćwiczenia weryfikujące zrozumienie treści wywiadu i jedno ćwiczenie otwarte polegające na rozmowie na temat zawartych w nagraniu metod, które wykorzystują na co dzień we własnym życiu.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów różnych aktywności pozwalających na utrzymanie formy. Sugeruje, by uczniowie próbowali użyć w wypowiedziach przysłówków. Jeśli już wcześniej zauważa trudności z ich użyciem i pozwala na to czas, może wykonać z uczniami ćwiczenia 1 i 8 z sekcji Sprawdź się.

Praca domowa:

Pozostałe ćwiczenia z sekcji sprawdź się (2‑7) oraz propozycja zapytania członków rodziny o aktywności, które według nich pomagają utrzymać dobrą formę.

Materiały pomocnicze:

Google Fit ora guarda ai punti cardio, https://www.ansa.it/canale_saluteebenessere/notizie/stili_di_vita/2018/08/23/google-fit-ora-guarda-ai-punti-cardio_1cb385e9-4112-40d8-a03d-9135c496e49b.html [dostęp 12.11.2021]

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać multimedium podczas lekcji do powtórzenia słownictwa związanego ze zdrowym trybem życia.

  • W ramach pracy domowej uczniowie mogą nagrać własny krótki podcast, wcielając się w rolę dziennikarzy oraz instruktorów fitness.