Autor: Piotr Kowalski

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: L’albergo da incubo - Koszmarny hotel

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń rozumie i stosuje w swoich wypowiedziach słownictwo dotyczące niedogodności związanych z pobytem w hotelu.

  • Uczeń zgłasza obsłudze problemy z pokojem hotelowym.

  • Uczeń korzysta ze stron internetowych z recenzjami hoteli i miejsc noclegowych w języku włoskim.

  • Uczeń pisze recenzje hotelu lub miejsca noclegowego, z którego korzystał.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i leksykalne.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, umiejscowienie nowych słów w kontekście, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych i słuchowych.

  • Strategie kognitywne – analiza danych językowych.

  • Strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów czytanych i słuchanych.

  • Strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie hybrydowe;

  • webquest.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupie;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu;

  • rzutnik lub tablica multimedialna;

  • głośniki lub słuchawki;

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i cele lekcji oraz krótko zapowiada jej przebieg.

  2. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie „Avete mai avuto un problema con un albergo durante le vacanze?”. Aby zachęcić uczniów do odpowiedzi, nauczyciel opisuje przykładowe problemy, takie jak niedziałająca klimatyzacja, niedokładne sprzątanie, pokój niezgodny z ofertą. W razie konieczności pomaga uczniom odświeżyć słownictwo dotyczące hoteli.

  3. Uczniowie przystępują do burzy mózgów i tworzą listę możliwych awarii i niedogodności, które można napotkać w hotelu.

  4. Uczniowie zapoznają się z zadaniami do tekstu na początku materiału (zbiór recenzji hotelu), a następnie przystępują do samodzielnej pracy z tekstem i szukają w nim informacji koniecznych do wykonania ćwiczeń.

Faza realizacyjna:

  1. Po omówieniu tekstu pt. Le recensioni di un albergo i przed przystąpieniem do pracy z multimedium, należy omówić kolejną część materiału – zbiór słownictwa dotyczącego możliwych awarii i niedogodności związanych z pobytem w hotelu.

  2. Uczniowie tworzą, pracując indywidualnie, fragmenty negatywnych recenzji hotelu o długości dwóch‑trzech zdań, zawierające poznane słownictwo.

  3. Następnie należy przejść do multimedium – jest to gra typu quiz. Uczniowie dzielą się w pary lub trzyosobowe zespoły. Grupa, która jako pierwsza ukończy grę, zdobywa dodatkowe 10 punktów. Pierwsze miejsce zajmuje zespół, który zdobędzie najwięcej punktów.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie szukają w internecie negatywnych recenzji hoteli w języku włoskim, starając się znaleźć najbardziej niefortunne historie z wyjazdów wakacyjnych. Następnie na podstawie znalezionych recenzji próbują określić, czego najczęściej dotyczą negatywne opinie o miejscach noclegowych. Nauczyciel może sam przygotować karty pracy z takimi negatywnymi recenzjami, żeby uczniowie nie musieli na lekcji „błądzić” po internecie.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczniowie mogą wykonać ćwiczenia z sekcji Sprawdź się, które nie zostały wykorzystane podczas zajęć. W szczególności: 1, 2, 5, 6, 7, 8.

  • Uczniowie piszą opowiadanie pt. „Le vacanze da incubo” o długości około 200‑250 słów.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium bazowe może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, na przykład w ramach przygotowania się do sprawdzianu ze słownictwa związanego z podróżowaniem, w szczególności w zakresie związanym z pobytem w hotelu.

  • Multimedium bazowe może zostać również wykorzystane przy okazji realizacji innych zakresów tematycznych, przede wszystkim dotyczących usterek technicznych.