Autorka: Katarzyna Górniak

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Che tempo fa da voi? – Jaka jest u was pogoda?

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  1. Uczeń przyswaja słownictwo związane z pogodą.

  2. Uczeń tworzy odpowiedzi na pytania dotyczące stanu pogody.

  3. Uczeń potrafi określić i nazwać podstawowe strony świata.

  4. Uczeń łączy wyrazy tworząc spójne, logiczne zdania.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  2. Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach poznane słownictwo.

  3. Uczeń rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

Strategie uczenia się:

  • asymilacyjna;

  • praktyczna.

Metody/techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • podejście komunikacyjne (zadaniowe);

  • metoda kognitywna;

  • nauczanie wielozmysłowe.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prezentuje temat i wyjaśnia cele lekcji. Prosi uczniów, aby w miejscu na notatki wpisali wyrazy związane z elementami pogody, które są im znane.

  2. Nauczyciel prosi wybranych uczniów, aby przeczytali swoje notatki, a następnie zwraca się do wszystkich w klasie, aby w parach porównali swoje zapiski.

  3. Nauczyciel czyta na głos dialog w celu prezentacji nowego materiału leksykalnego, a następnie prosi uczniów o samodzielne przeanalizowanie tekstu.

  4. Nauczyciel prosi uczniów o samodzielnie wykonanie Poleceń 1 i 2 do tekstu źródłowego.

  5. Nauczyciel pyta uczniów, czy tekst i ćwiczenia są dla nich zrozumiałe i czy mają jakieś pytania.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy zauważyli w tekście wypowiedzi, które są ściśle związane z opisem pogody. Prosi uczniów o znalezienie ich w tekście i przeczytanie ich.

  2. Następnie nauczyciel prezentuje materiał leksykalny i przedstawia różne sposoby tworzenia zdań, które są odpowiedzią na pytanie: Jaka jest pogoda?

  3. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów i pyta ich, czy wiedzą, co to jest „róża wiatrów”. Następnie prezentuje im mapę Włoch, załączoną do materiału i prosi, aby wymienili dowolne miasto, które znajduje się na północy kraju. Kolejno pyta o miasta, które znajdują się w poszczególnych częściach Włoch.

  4. Nauczyciel prosi uczniów, aby obejrzeli multimedium.

  5. Uczniowie oglądają multimedium, którym jest ilustracja interaktywna i zadają pytania w przypadku wątpliwości.

  6. Następnie uczniowie samodzielnie wykonują polecenia 1 i 2 do multimedium.

  7. W międzyczasie nauczyciel prosi poszczególnych uczniów, aby spróbowali indywidualnie na głos wykonać ćwiczenie 3.

  8. Następnie, w zależności od warunków czasowych oraz indywidualnego tempa pracy, uczniowie samodzielnie wykonują poszczególne zadania interaktywne.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, co najbardziej podobało im się w czasie lekcji.

  2. Jako podsumowanie nauczyciel prosi uczniów, aby wspólnie wykonali ćwiczenie 8 z zestawu zadań interaktywnych.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową nauczyciel może zlecić wykonanie pozostałych zadań interaktywnych, a w szczególności ćwiczenia 9 w wersji pisemnej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Nauczyciel może zaproponować uczniom quiz. Prosi uczniów, aby przyjrzeli się mapie pogody, bez otwierania załączonych tekstów. Następnie sam opisuje pogodę w danym mieście, regionie. Uczniowie mają za zadanie odgadnąć, o które miejsce na mapie chodzi.