Autorzy: Joanna Ciesielka

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Unisciti a noi! Insieme possiamo cambiare il mondo - Przyłącz się do nas! Razem możemy zmieniać świat

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa I, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna formy trybu rozkazującego drugiej osoby liczby pojedynczej oraz pierwszej i drugiej osoby liczby mnogiej.

  • wykorzystuje w swoich wypowiedziach formy drugiej osoby liczby pojedynczej oraz pierwszej i drugiej osoby liczby mnogiej.

  • zna formy zaimków dopełnienia bliższego, dalszego oraz zaimków zwrotnych i ich miejsce w zdaniach z użyciem drugiej osoby liczby pojedynczej oraz pierwszej i drugiej osoby liczby mnogiej trybu rozkazującego.

  • stosuje w swoich wypowiedziach w trybie rozkazującym powyższe formy zaimków.

  • przedstawia w swoich wypowiedziach różne formy wolontariatu.

  • formułuje zdania dotyczące konieczności wykonania określonych zadań w ramach działalności wolontariackiej.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne oraz kulturowe.

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

  • zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne.

  • Strategie zapamiętywania.

  • Strategie przetwarzania materiału językowego.

  • Strategie pozyskiwania wiedzy kulturowo‑językowej.

  • Strategie zadaniowe.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe)

  • kognitywizm

  • nauczanie hybrydowe

  • lekcja odwrócona

Formy pracy:

  • Praca na forum.

  • Praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do internetu, głośniki, tablica interaktywna, materiały piśmiennicze, materiały fotograficzne związane z formami wolontariatu

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Jako że zajęcia mają mieć formę lekcji odwróconej, na poprzednim spotkaniu nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem rozpoczynającym materiał, wykonanie do niego ćwiczenia oraz o przeczytanie zamieszczonych pod nim informacji i zrobienie notatki z najważniejszych zagadnień.

  2. W początkowej fazie zajęć nauczyciel pyta uczniów o to, jak spędzają czas wolny i czy któryś z nich zajmuje się wolontariatem, a jeśli nie, to czy po lekturze tekstu rozpoczynającego materiał chciałby poświęcić swój czas, by pomóc innym.

Faza realizacyjna:

  1. Po tej krótkiej rozgrzewce wybrani uczniowie przedstawiają na forum informacje zdobyte w czasie lektury części gramatycznej. Następnie podają wskazane przez nauczyciela formy trybu rozkazującego drugiej osoby liczby pojedynczej oraz pierwszej i drugiej osoby liczby mnogiej. Tę część zajęć można przeprowadzić np. w formie gry w kółko i krzyżyk.

  2. Kolejnym etapem jest praca indywidualna z ilustracją interaktywną i wykonanie znajdujących się pod nią ćwiczeń.

  3. W czasie zajęć można wykonać jeszcze zadania 1, 4, 7 z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel pokazuje uczniom materiał fotograficzny i prosi ich o podanie propozycji zachowań w przedstawionych sytuacjach (z użyciem drugiej osoby liczby pojedynczej trybu rozkazującego).

Praca domowa:

  • Jako pracę domową uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Nauczyciel może poprosić uczniów, by na podstawie tytułów tekstów dotyczących różnych form wolontariatu dokonali opisu czynności, które te formy obejmują. Następnie uczniowie porównują swoje teksty z tymi przedstawionymi na ilustracji.