Autor: Piotr Kowalski

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Lo shopping online - Zakupy online

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa II, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
12) nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
9) prosi o radę i udziela rady;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
9) prosi o radę i udziela rady;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń rozumie i stosuje w swoich wypowiedziach słownictwo dotyczące zakupów przez internet.

  • Uczeń stosuje w swoich wypowiedziach tryb rozkazujący imperativo.

  • Uczeń udziela rad i wskazówek dotyczących robienia zakupów przez internet.

  • Uczeń potrafi założyć konto w włoskim sklepie internetowym oraz złożyć zamówienie.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i leksykalne.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, umiejscowienie nowych słów w kontekście, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych i słuchowych.

  • Strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, ćwiczenie używania i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach.

  • Strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów czytanych i słuchanych.

  • Strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • podejście humanistyczne;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie hybrydowe;

  • webquest.

Formy pracy:

Praca indywidualna, praca w grupie, praca w parach.

Środki dydaktyczne:

Komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu, rzutnik lub tablica multimedialna, głośniki lub słuchawki, materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wyjaśnia temat oraz cele lekcji i krótko zapowiada jej przebieg. Następnie zadaje uczniom pytania: “Avete mai comprato qualcosa in internet?”, “Vi piace lo shopping online?”, “Avete mai avuto problemi con i vostri ordini online?” celem zachęcenia ich do krótkiej dyskusji. Uczniowie przeprowadzają burzę mózgów, starając się odpowiedzieć na pytanie otwarte umieszczone przed tekstem dotyczącym zakupów online. W razie potrzeby szukają informacji i słownictwa w internecie metodą webquestu. Po tym wprowadzeniu uczniowie czytają tekst umieszczony na początku sekcji Przeczytaj/posłuchaj i wykonują zadanie znajdujące się pod tekstem.

Faza realizacyjna:

Po omówieniu tekstu i przed przystąpieniem do pracy z multimedium, należy omówić kolejną część materiału – tekst dotyczący słownictwa związanego z zakupami przez internet oraz zawierający przypomnienie trybu rozkazującego imperativo. Celem przećwiczenia trybu rozkazującego uczniowie wykonują zadanie nr 5 z sekcji Sprawdź się. Dodatkowo uczniowie powinni stworzyć po dwa zdania zawierające tryb rozkazujący oraz słownictwo związane z tematem zajęć.
Następnie należy przejść do pracy z  multimedium. Jest to prezentacja składająca się z 10 slajdów, przedstawiająca proces złożenia zamówienia w sklepie internetowym. Wskazane jest wspólne oglądanie tej prezentacji w klasie – większość informacji odczytywana jest przez lektora. Uczniowie najpierw zapoznają się z treścią poleceń do multimedium, a w czasie odtwarzania prezentacji robią notatki mające pomóc im w wykonaniu zadań. Prezentację należy odtworzyć dwukrotnie, chyba że uczniowie zrozumieją już po pierwszym odsłuchaniu wszystkie informacje potrzebne do wykonania ćwiczeń. Po zakończeniu pracy z prezentacją interaktywną należy przejść do zestawu zadań interaktywnych celem utrwalenia zrealizowanego materiału.

Faza podsumowująca:

W celu podsumowania pracy z materiałem interaktywnym można zaproponować uczniom opracowanie instrukcji składania zamówienia w sklepie internetowym (w punktach) – może to być praca samodzielna, w parach lub w grupach kilkuosobowych.

Nauczyciel organizuje w klasie grę w odgadywanie słów po literze z materiału interaktywnego. Uczniowie mogą być podzieleni na grupy, które zdobywają po jednym punkcie za odgadnięcie właściwej litery i trzy punkty za odgadnięcie słowa. Punkty można także tracić, poprzez proponowanie liter nie należących do odgadywanego słowa. Na początku gry każda grupa startuje z pulą pięciu punktów. Pierwsze miejsce zajmuje grupa, która na koniec rozgrywki zdobędzie najwięcej punktów.

Praca domowa:

W ramach pracy domowej uczniowie mogą wykonać ćwiczenia z sekcji Sprawdź się, które nie zostały wykorzystane podczas zajęć. W szczególności: 1, 3, 4, 7, 8.
Uczniowie piszą wypracowanie na temat: La spesa online e tradizionale a confronto.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, na przykład w ramach przygotowania się do sprawdzianu ze słownictwa z tematyki związanej z zakupami. Multimedium może zostać również wykorzystane przy okazji realizacji innych tematów związanych z zakupami, a także nowymi technologiami.