Scenariusz dla nauczyciela
Autorzy: Katarzyna Kowalik, Agnieszka Woch, Justyna Groblińska
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Colloquio di lavoro - Rozmowa w sprawie pracy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, poziom A1+
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne na temat rozmów w sprawie pracy;
powtarza podstawowe zaimki pytające i wykorzystuje je do tworzenia pytań na temat aktywności zawodowych;
tworzy proste wypowiedzi ustne i pisemne związane z tematem rozmowy w sprawie pracy i przygotowywania się do niej.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;
rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;
wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo;
rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych;
dokonuje samooceny umiejętności językowych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe;
strategie kognitywne.
Metody i techniki nauczania:
podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);
nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
podczas lekcji w szkole: komputer z dostępem do internetu, tablica multimedialna lub projektor, głośniki, artykuły piśmiennicze;
podczas pracy indywidualnej: urządzenie multimedialne (telefon, tablet, komputer) z dostępem do internetu, artykuły piśmiennicze.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel informuje uczniów, o tym, pod jakimi warunkami i w jakich branżach mogą wykonywać pracę niepełnoletni we Włoszech.
Pyta ich, czy mają za sobą jakieś doświadczenia zawodowe, np. pracę wakacyjną.
Informuje, że dzięki realizacji e‑materiału będą w stanie zrozumieć i odbyć prostą rozmowę kwalifikacyjną w języku włoskim.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, by przeczytali tekst przedstawiający rady dla osób przygotowujących się do rozmowy kwalifikacyjnej. Uczniowie weryfikują zrozumienie poprzez wykonanie następującego po tekście ćwiczenia z lukami.
W kolejnej części lekcji nauczyciel wyjaśnia w oparciu o tekst treści gramatyczne: tryb rozkazujący, rejestr formalny i zaimki pytające.
Następnie nauczyciel odtwarza nagranie rozmowy w sprawie pracy, w której uczestniczy włoski nastolatek. Uczniowie mają zastanowić się, czy przypomina ona rozmowy kwalifikacyjne, w których już uczestniczyli lub czy jest ona zgodna z ich wyobrażeniami na ten temat. W razie potrzeby nauczyciel po pierwszym odtworzeniu nagrania odnotowuje słowa‑klucze z materiału, które ułatwią uczniom lepsze zrozumienie wypowiedzi w trakcie drugiego odtworzenia.
Następnie uczniowie wykonują trzy polecenia do multimedium oraz ćwiczenia skoncentrowane wokół trybu rozkazującego, rejestru formalnego i zaimków pytających.
W celu utrwalenia materiału składającego się na tę jednostkę lekcyjną, uczniowie powinni wykonać 8 ćwiczeń interaktywnych. Ćwiczenia te mogą być wykonane jeszcze podczas lekcji lub po lekcji w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie na forum klasy dialogów uczniów, zainspirowanych dotychczasowymi ćwiczeniami: dialogu przyjaciół na temat zbliżającej się rozmowy kwalifikacyjnej jednego z nich lub scenki odtwarzającej rozmowę między kandydatem a osobą rekrutującą do pracy.
Praca domowa:
Np. ćw. 3 i 4 z zestawu ćwiczeń interaktywnych.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium podczas lekcji utrwalającej słownictwo z zakresu życia zawodowego lub do wprowadzenia i utrwalenia trybu rozkazującego i rejestru formalnego.
Uczniowie mogą nagrać w domu podcast z dobrymi radami dla osoby starającej się o pracę lub z rozmową kwalifikacyjną.