Autorka: Elżbieta Tomasi‑Kapral

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Mangi sano? - Czy zdrowo się odżywiasz?

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
4) przedstawia upodobania;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
4) przedstawia upodobania;
5) wyraża swoje opinie;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozumie słownictwo dotyczące zdrowego odżywiania się, zna nazwy podstawowych produktów żywnościowych;

  • potrafi uzgodnić z rzeczownikiem formę zaimka przymiotnego nieokreślonego nessuno i zastosować ten zaimek w odpowiednim kontekście;

  • potrafi uzgodnić z rzeczownikiem formę zaimków przymiotnych nieokreślonych alcune i alcuni oraz zastosować te zaimki w odpowiednim kontekście;

  • potrafi zastosować poprawnie zaimek przymiotny nieokreślony qualche;

  • odpowiednio dobiera środki leksykalne i gramatyczne, tworząc poprawne wypowiedzi dotyczące prezentowanych podczas zajęć treści.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczestniczy aktywnie w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i dokonuje samooceny postępów w nauce;

  • wykorzystuje w realnych sytuacjach nabyte podczas zajęć umiejętności.

Strategie uczenia się:

  • Konstruktywizm.

  • Strategia kompensacyjna (domysł językowy).

  • Strategia komunikacyjna.

  • Strategia kognitywna (analiza i ćwiczenie stałych struktur).

Metody i techniki nauczania:

  • Metoda kognitywna.

  • Nauczanie polisensoryczne.

  • Podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe).

Formy pracy:

  • Praca indywidualna.

  • Praca w parach.

  • Praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • Komputer z dostępem do internetu, rzutnik lub tablica multimedialna, (lub odtwarzacz plików audio), materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Lekcja rozpoczyna się od przedstawienia tematu i podstawowych celów realizowanych podczas zajęć. Nauczyciel zachęca uczniów do podania włoskich nazw znanych im produktów żywnościowych, dzieląc je na dwie grupy: zdrowe i niezdrowe (nauczyciel zapisuje propozycje uczniów na tablicy).

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie, pracując indywidualnie, wykonują test dotyczący zdrowego odżywiania. Nauczyciel proponuje pracę ze słownikiem w przypadku braku zrozumienia niektórych kluczowych dla kontekstu słów.

  2. Uczniowie prezentują swoje wyniki na forum klasy, a nauczyciel zapisuje je na tablicy, tworząc statystykę. Aktywność tę można również przeprowadzić anonimowo (uczniowie zapisują swój wynik na kartkach, które zbiera nauczyciel i na ich podstawie tworzy statystykę).

  3. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na zawarte w teście zaimki przymiotne nieokreślone (alcuni/alcune, qualche oraz nessuno), następnie wyjaśnia zasady ich stosowania i uzgadniania z rzeczownikiem.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 4 z sekcji Sprawdź się, które sprawdza stopień zrozumienia omówionego zagadnienia gramatycznego.

  5. Uczniowie zapoznają się z poleceniem nr 2 do multimedium, a następnie słuchają pierwszej części wywiadu z dietetykiem.

Faza podsumowująca:

Uczniowie, pracując w małych grupach, tworzą w oparciu o informacje zawarte w teście i w pierwszej części wywiadu z dietetykiem przykłady zdrowego śniadania, obiadu lub kolacji (każda grupa wybiera jeden posiłek), a następnie prezentują swoje propozycje na forum klasy.

Praca domowa:

Uczniowie słuchają drugiej części wywiadu z dietetykiem i realizują plecenie nr 3 do multimedium oraz wykonują zadanie nr 8 z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium, jakie stanowią dwa pliki audio, może być wykorzystane w całości podczas zajęć lub do samodzielnej pracy ucznia w domu, w celu rozszerzenia słownictwa z zakresu żywienia.

Multimedium może zostać również wykorzystane jako materiał uzupełniający do zakresu tematycznego zdrowie (zdrowe odżywianie).