Autorzy: Justyna Groblińska, Agnieszka Woch, Katarzyna Kowalik

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Andiamo allo stadio! - Idziemy na stadion!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
4) przedstawia upodobania;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne opisujące infrastrukturę stadionową i ulubione kluby piłkarskie;

  • wykorzystuje poznane słownictwo do tworzenia wypowiedzi na temat stadionu i ulubionych klubów piłkarskich;

  • poznaje stopień najwyższy bezwzględny przymiotników i tworzy je w prostych wypowiedziach ustnych i pisemnych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo;

  • rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe;

  • strategie kognitywne.

Metody i techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna,  podejście zadaniowe);

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • gamifikacja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • Podczas lekcji w szkole: komputer z dostępem do Internetu, tablica multimedialna lub projektor, głośniki, artykuły piśmiennicze; atrybutem dodatkowym mogą być piłka i mapa Włoch.

  • Podczas pracy indywidualnej: urządzenie multimedialne (telefon, tablet, komputer) z dostępem do internetu, artykuły piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy kiedykolwiek byli na stadionie, czy kiedykolwiek byli na meczu na żywo, czy kiedykolwiek obejrzeli mecz transmitowany, czy zgadzają się z myślą Alberta CamusaNon c’è un altro posto del mondo dove l’uomo è più felice che in uno stadio di calcio.

  2. Orientuje się, czy ma do czynienia z entuzjastami piłki nożnej, czy z osobami nie najlepiej znającymi tę dyscyplinę sportu, czy też może i z jednymi i z drugimi.

  3. Stara się wykorzystać wiedzę tych pierwszych i wzbudzić zainteresowanie tych drugich.

  4. Wskazuje piłkę nożną jako istotny element kulturowy zarówno we Włoszech, jak i w Polsce.

  5. Przedstawia to, co łączy football włoski i polski, np. wspomina o polskich piłkarzach w Serie A i włoskich piłkarzach w Ekstraklasie.

  6. Zaprasza do obejrzenia katalogu, w którym opisane są najważniejsze elementy stadionu.

  7. Zachęca do aktywnego uczestnictwa w lekcji.

  8. Atrybutem wykorzystywanym na lekcji może być mała piłka podawana z rąk do rąk w momencie udzielania głosu kolejnej osobie.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel poleca przeczytać tekst o włoskiej piłce nożnej, a następnie wysłuchać go tak, aby uczniowie mogli wykonać do niego polecenie.

  2. Następnie nauczyciel pyta, czy wszystkie elementy tekstu są zrozumiałe. Jeśli nie, pomaga je zrozumieć. Nawiązuje w rozmowie na forum do treści tekstu. Kontynuuje rozmowę z wprowadzenia.

  3. Pyta, jakie inne włoskie kluby i jakich znanych włoskich piłkarzy znają uczniowie, pyta o miasta, w których są siedziby najbardziej znanych włoskich klubów, itp. Wykorzystuje mapę i proponuje uczniom, by wskazali miasta, o których mowa.

  4. Następnie nauczyciel wciela się w rolę przewodnika oprowadzającego uczniów po stadionie i omawia poszczególne karty katalogu interaktywnego z uczniami.

  5. Na koniec pyta, która perspektywa podoba się uczniom najbardziej – piłkarzy, trenera, sędziego czy może kibiców, czy znają jakieś stadiony lokalne, a może te o renomie światowej, itd.

  6. Wspominając dwa fragmenty tekstu o włoskiej piłce nożnej, nauczyciel objaśnia budowę przymiotników w stopniu najwyższym bezwzględnym. Omawia tekst właściwy i prosi uczniów o podanie analogicznych przykładów przymiotników.

  7. W celu powtórzenia poznanego w katalogu słownictwa oraz materiału gramatycznego poleca wykonanie trzech poleceń do multimedium.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel pyta niektórych uczniów o przykłady zapamiętanego słownictwa, innych o przykłady zapamiętanych form gramatycznych, jeszcze innych o nazwy włoskich klubów i nazwiska włoskich piłkarzy.

Praca domowa:

  • Z uwagi na czasochłonność materiału wszystkie ćwiczenia z działu Sprawdź się są przewidziane jako praca domowa. Nauczyciel może także zachęcić do pogłębiania wiedzy na temat piłki nożnej z branżowej prasy, internetowych portali czy wielojęzycznych słowników, takich jak ten wskazany w materiałach pomocniczych.

Materiały pomocnicze:

  • Słowniczek piłkarski z minirozmówkami. Polski, niemiecki, angielski, francuski, włoski, hiszpański, PONS, LektorKlett, Poznań 2008.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Nauczyciel może zachęcić do wykorzystania multimedium w parach, gdzie jeden uczeń oprowadza drugiego. Następnie uczniowie mogą szukać w internecie ogólnodostępnych materiałów (zdjęć, filmików, opisów) stadionów z innych miast czy krajów.

  • Uczniowie, inspirując się leksyką zawartą w katalogu multimedialnym, mogą wymyślić slogany kibiców i przedstawić je na forum klasy na kolejnych zajęciach.