Scenariusz dla nauczyciela
Autorka: Elżbieta Tomasi‑Kapral
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Overtourism - quando il turismo diventa un problema - Overturyzm- kiedy turystyka staje się problemem
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, poziom A2+
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń zna słownictwo związane z overturyzmem.
Uczeń rozumie krótkie wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące agresywnej turystyki.
Uczeń posiada podstawowe informacje dotyczące przyczyn i skutków overturyzmu.
Uczeń odpowiednio dobiera środki leksykalne i gramatyczne, tworząc poprawne wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące prezentowanych podczas zajęć treści.
Cele motywacyjne:
Uczeń uczestniczy aktywnie w procesie uczenia się.
Uczeń rozwija kompetencje językowe i dokonuje samooceny postępów w nauce.
Uczeń wykorzystuje w realnych sytuacjach nabyte podczas zajęć umiejętności.
Strategie uczenia się:
Strategie kognitywne - rozumienie i używanie słownictwa w naturalnych kontekstach.
Strategie kompensacyjne - domysł językowy, odgadywanie znaczenia tekstu.
Strategia kognitywna - analiza i ćwiczenie stałych struktur.
Strategie pamięciowe - tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscowienie nowych słów w kontekście, powtarzanie i utrwalanie poznanych struktur, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego.
Metody i techniki nauczania:
metoda kognitywna
nauczanie polisensoryczne
podejście komunikacyjne
Formy pracy:
Praca indywidualna,
w parach (lub małych grupach),
na forum klasy.
Środki dydaktyczne:
Komputer z dostępem do internetu,
rzutnik lub tablica multimedialna, (lub odtwarzacz plików audio),
materiały piśmiennicze.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Lekcja rozpoczyna się przedstawieniem tematu i podstawowych celów realizowanych podczas zajęć. Następnie nauczyciel wprowadza temat lekcji, prowokując burzę mózgów: zapisuje na tablicy hasło ‘overtourism’ i prosi uczniów o podawanie skojarzeń, jakie to hasło u nich wywołuje.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst pt. „Sovraffollamento turistico”, starając się zrozumieć (korzystając z załączonego słownika) nakreśloną sytuację i ogólny kontekst.
Nauczyciel sprawdza stopień zrozumienia tekstu, prosząc uczniów o realizację w parach zadania do tekstu źródłowego, które następnie sprawdza na forum klasy.
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na występujące w tekście słownictwo związane z fenomenem overturyzmu.
Nauczyciel, korzystając z zestawienia obecnego w niniejszym materiale, prezentuje uczniom główne przyczyny i skutki overturyzmu oraz możliwe sposoby radzenia sobie z nim, zwracając ich uwagę na nowe, przydatne w tym temacie słownictwo. Nauczyciel zachęca uczniów do podawania własnych propozycji.
Nauczyciel prosi uczniów o sformułowanie i zaprezentowanie na forum klasy zdań z wykorzystaniem nowego słownictwa (może też przygotować dla uczniów zdania do tłumaczenia).
Uczniowie przechodzą do pracy z multimedium (zestaw 4 gier interaktywnych), której celem jest utrwalenie nowego słownictwa. Jeśli jest to technicznie możliwe, uczniowie powinni pracować z multimedium indywidualnie lub w małych zespołach.Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy uczniów i pozostaje do ich dyspozycji w razie pytań.
Nauczyciel może wprowadzić element rywalizacji, tworząc zestawienie punktacji poszczególnych uczniów lub zespołów. Jeśli praca z medium będzie wykonywana w grupach, nauczyciel powinien zachęcić uczniów do współpracy w ramach danej grupy.
Faza podsumowująca:
W końcowej fazie lekcji nauczyciel prosi uczniów, aby pracując w parach, wykonali ćwiczenie 8 z sekcji Sprawdź się. Uczniowie mogą wykonać to ćwiczenie również w formie dyskusji na forum klasy.
Praca domowa:
W ramach pracy domowej uczeń może wykonać niewykorzystane podczas zajęć ćwiczenia z sekcji Sprawdź się lub też ćwiczenia do multimedium.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Multimedium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, np. w ramach powtórzenia materiału leksykalnego przez sprawdzianem.
Multimedium może być też wykorzystane podczas innej lekcji z zakresu tematycznego: turystyka / podróże.