Autorzy: Elżbieta Tomasi‑Kapral, Artur Gałkowski, Damian Rogala, Piotr Kowalski

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Ti piace uscire con gli amici? - Lubisz spotykać się z przyjaciółmi?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
4) przedstawia upodobania;
5) wyraża swoje opinie;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
4) przedstawia upodobania;
5) wyraża swoje opinie;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozumie słownictwo dotyczące zainteresowań i korzysta z niego tworząc własne wypowiedzi ustne i pisemne;

  • potrafi odmieniać i poprawnie stosować w zdaniu czasownik piacere;

  • zna zasady tworzenia i stosowania w języku włoskim akcentowanych i nieakcentowanych form zaimków dopełnienia dalszego;

  • samodzielnie tworzy zdania z wykorzystaniem zaimków dopełnienia dalszego;

  • odpowiednio dobiera środki leksykalne i gramatyczne, tworząc poprawne wypowiedzi dotyczące prezentowanych podczas zajęć treści.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczestniczy aktywnie w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i dokonuje samooceny postępów w nauce;

  • wykorzystuje w realnych sytuacjach nabyte podczas zajęć umiejętności.

Strategie uczenia się:

  • konstruktywizm;

  • strategia kompensacyjna (domysł językowy);

  • strategia komunikacyjna;

  • strategia kognitywna (analiza i ćwiczenie stałych struktur).

Metody i techniki nauczania:

  • metoda kognitywna;

  • nauczanie polisensoryczne;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe).

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu/rzutnik lub tablica multimedialna (lub odtwarzacz plików audio)/ materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Lekcja rozpoczyna się od przedstawienia tematu i podstawowych celów realizowanych podczas zajęć.

  2. Nauczyciel zaprasza uczniów do utworzenia listy zainteresowań i aktywności, które wykonują w czasie wolnym. Nauczyciel wspiera uczniów, zapisując na tablicy nowe słówka.

  3. Nauczyciel może zadać uczniom pytanie: Cosa fai nel tuo tempo libero?

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst z sekcji Przeczytaj/posłuchaj, starając się zrozumieć nakreśloną sytuację.

  2. Nauczyciel wyjaśnia treść tekstu, a następnie sprawdza zrozumienie, prosząc uczniów o wykonanie zadania do tekstu.

  3. Nauczyciel wypisuje z tekstu zdania, w których został użyty czasownik piacere, wyjaśniając znaczenie i zasady użycia tego czasownika.

  4. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na towarzyszące czasownikowi piacere zaimki dopełnienia dalszego. Prezentuje ich formy i wyjaśnia różnice między akcentowanymi i nieakcentowanymi formami zaimków dopełnienia dalszego.

  5. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia nr 2 i 5 z sekcji Sprawdź się, upewniając się, że uczniowie zrozumieli omawiane zagadnienie gramatyczne.

  6. Uczniowie rozpoczynają w parach pracę z grą interaktywną, której celem jest utrwalenie zaimków dopełnienia dalszego. Uczniowie starają się zebrać jak najwięcej punktów, aby przejść do kolejnego poziomu, a następnie ukończyć grę.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie, pracując w parach, przygotowują krótki dialog na temat swoich zainteresowań i pasji. Uczniowie powinni wykorzystać poznane na zajęciach struktury gramatyczne oraz słownictwo. Uczniowie prezentują wyniki pracy w parach na forum klasy.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczniowie mogą zrealizować ćwiczenia z sekcji Sprawdź się, które nie zostały wykorzystane podczas zajęć.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, na przykład w ramach przygotowania się do sprawdzianu z zaimków dopełnienia dalszego.

  • Multimedium może zostać również wykorzystane przy okazji realizacji innych tematów związanych z zainteresowaniami, w celu poszerzenia słownictwa.