Autor: Katarzyna Górniak

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Un incontro con l'arte – Spotkanie ze sztuką

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń przyswaja słownictwo związane z zabytkami.

  • Uczeń tworzy odpowiedzi na pytania dotyczące poznanych dzieł sztuki.

  • Uczeń potrafi stworzyć najwyższy względny stopień przymiotnika.

  • Uczeń łączy wyrazy tworząc spójne, logiczne zdania.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach poznane słownictwo.

  • Uczeń rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

Strategie uczenia się:

  • asymilacyjna

  • praktyczna

Metody/techniki nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

  • podejście komunikacyjne (zadaniowe)

  • metoda kognitywna

  • nauczanie wielozmysłowe

Formy zajęć:

  • praca w grupach

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer/ laptop/ smartfon z dostępem do internetu

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prezentuje temat i wyjaśnia cele lekcji. Pyta uczniów, czy byli kiedyś we Włoszech i zwiedzali włoskie miasta wraz ze znajdującymi się tam zabytkami. Prosi uczniów, aby w miejscu na notatki wpisali najsłynniejsze dzieła sztuki lub zabytkowe miejsca, które kojarzą się im z Włochami.

  2. Nauczyciel prosi wybranych uczniów, aby przeczytali swoje notatki.

  3. Nauczyciel czyta na głos tekst źródłowy w celu prezentacji nowego materiału leksykalnego, a następnie prosi uczniów, aby samodzielnie przeczytali tekst.

  4. Nauczyciel pyta uczniów, czy znają nazwiska artystów wymienionych w tekście.

  5. Nauczyciel prezentuje fotografie przedstawiające Leonarda da Vinci oraz Michała Anioła. Może także krótko naświetlić uczniom kim byli i czym się zajmowali.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne wykonanie zadań do tekstu źródłowego.

  2. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem właściwym, dotyczącym tworzenia najwyższego względnego stopnia przymiotnika oraz użycia słowa tutto przed rzeczownikami. Pyta uczniów, czy informacje są dla nich zrozumiałe.

  3. Przy pomocy zamieszczonego w materiale słownika nauczyciel wyjaśnia wszystkie nieznane przez uczniów słowa z tekstu źródłowego.

  4. Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby obejrzeli multimedium, którym jest mapa interaktywna. Prosi poszczególnych uczniów, aby wybrali jedno miejsce na mapie, przeczytali na głos zamieszczoną informację i spróbowali przetłumaczyć tekst na język polski.

  5. Uczniowie samodzielnie wykonują zadania 1–3 do multimedium.

  6. W międzyczasie nauczyciel prosi poszczególnych uczniów, aby spróbowali indywidualnie na głos wykonać zadanie 10.

  7. Następnie, w zależności od warunków czasowych oraz indywidualnego tempa pracy, uczniowie samodzielnie wykonują poszczególne zadania interaktywne.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, co najbardziej podobało im się w czasie lekcji.

  2. Następnie prosi uczniów, aby wspólnie, cała grupą wykonali zadanie 1 z zestawu zadań.

Praca domowa:

Jako pracę domową nauczyciel może zlecić wykonanie pozostałych zadań interaktywnych. Można także poprosić chętnych uczniów o przygotowanie krótkiej prezentacji na temat życia i twórczości Leonarda da Vinci oraz Michała Anioła.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Nauczyciel może przydzielić uczniom podane numery zabytków na mapie interaktywnej i poprosić ich, aby oprócz informacji znajdującej się w samym multimedium, szybko znaleźli w zasobach internetowych jakąś inną ciekawostkę o tym miejscu i przedstawili ją na forum klasy. Może być w języku polskim.