Autor: Damian Rogala

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Abito in periferia - Mieszkam na przedmieściach

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
5) układa informacje w określonym porządku;
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna nazwy występujących w mieście obiektów;

  • rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące opisu przestrzeni miejskiej;

  • stosuje poznane struktury w celu formułowania zaproszenia oraz udzielenia informacji o adresie;

  • tworzy proste wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące opisu okolicy zamieszkania.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe - użycie obrazu i dźwięku, użycie słownictwa w kontekście;

  • strategie kognitywne - analiza danych językowych;

  • strategie metakognitywne - utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi;

  • strategie społeczne - współpraca w grupach;

  • strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • nauczanie hybrydowe;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop lub tablet z dostępem do internetu/głośniki lub słuchawki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i cele lekcji.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, gdzie mieszkają.

  3. Nauczyciel pyta, czy lepiej mieszkać na wsi, w centrum miasta lub na obrzeżach miasta. Uczniowie rozmawiają o tym w parach. Podczas rozmowy uzasadniają swoje zdanie. Następnie prezentują swoje wybory na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają dialog wprowadzający, aby odnaleźć informacje dotyczące miejsca zamieszkania LorenzaFabia.

  2. Uczniowie czytają ponownie tekst i wykonują ćwiczenie typu prawda/fałsz.

  3. Nauczyciel prosi o znalezienie w tekście wszystkich występujących w nim liczebników.

  4. W celu powtórzenia liczebników nauczyciel może zaproponować uczniom wykonanie kilku prostych działań matematycznych lub poprosić uczniów o zadawanie sobie wzajemnie pytań, w odpowiedzi na które trzeba użyć liczebnika. W przypadku trudności z ułożeniem pytań nauczyciel może zasugerować pytania typu: A che ora…? Quanti anni hai/ha….? Quanti metri quadrati ha il tuo appartamento? Qual è il tuo numero di telefono? Qual è il tuo indirizzo? Quale autobus prendi per arrivare a scuola? Quanto costa...?

  5. Nauczyciel przeprowadza burzę mózgów dotyczącą obiektów znajdujących się w mieście i ich przeznaczenia. Odpowiedzi uczniów zapisuje na tablicy.

  6. Uczniowie zapoznają się z mapą interaktywną. Wskazują, jakie obiekty wymienione podczas burzy mózgów znajdują się na mapie oraz jakie inne miejsca się na niej pojawiły.

  7. Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia do multimedium lub, po powtórzeniu przyimków miejsca, opisać okolicę przedstawioną na mapie.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie losują karteczki z obiektami z mapy interaktywnej. Wyjaśniają, w jakim celu udajemy się do danego miejsca i opisują jego pozycję na mapie.

  2. Uczniowie w parach opisują ustnie okolice swojego miejsca zamieszkania. Następnie kilka osób na forum klasy opowiada o okolicy, w której mieszka ich rozmówca.

Praca domowa:

  • Pracę domową mogą stanowić wybrane ćwiczenia z sekcji Sprawdź się (przede wszystkim zadania otwarte nr 7 i 8). Uczniowie mogą również w parach lub w grupach wykonać mapy swojej miejscowości, dzielnicy lub okolicy szkoły z podpisanymi obiektami, które się tam znajdują.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Na podstawie multimedium uczniowie tworzą mapę swojej okolicy.

  • Mapę interaktywną można wykorzystać podczas lekcji dotyczącej opisywania drogi.

  • Na podstawie słownictwa z mapy interaktywnej uczniowie mogą zorganizować w klasie debatę na temat zalet i wad mieszkania w centrum miasta oraz na jego obrzeżach.