Autorki: Agnieszka Woch, Katarzyna Kowalik, Justyna Groblińska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Fai le pulizie? – Robisz porządki?

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń nazywa podstawowe prace wykonywane w domu i związane z nimi przedmioty. Wymienia prace domowe i uzasadnia swoje upodobania.

  • Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące prac wykonywanych w domu.

  • Uczeń tworzy proste wypowiedzi ustne dotyczące lubianych i nielubianych prac wykonywanych w domu.

  • Uczeń reaguje ustnie w sytuacjach komunikacyjnych dotyczących czynności wykonywanych w domu.

  • Uczeń odmienia czasowniki regularne oraz czasownik fare.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo.

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych.

  • Uczeń rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

Strategie uczenia się:

  • kognitywizm.

Metody/techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe;

  • nauczanie hybrydowe.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • podczas lekcji w szkole: komputer z dostępem do internetu, głośniki, artykuły piśmiennicze;

  • podczas pracy indywidualnej: urządzenie multimedialne (telefon, tablet, komputer) z dostępem do internetu.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pyta uczniów, jakie mają obowiązki w domu i czy biorą udział w cotygodniowych porządkach. Może zwrócić ich uwagę na fakt, że istnieją playlisty z muzyką do sprzątania i zapytać, czy znają jakieś włoskie piosenki, które by się sprawdziły podczas wykonywania prac w domu. Uczniowie wymieniają znane włoskie piosenki, a nauczyciel zapisuje ich tytuły na tablicy. Następnie prosi uczniów o przeczytanie tekstu z sekcji Przeczytaj i wypisanie wszystkich czasowników związanych z pracami w domu. Nauczyciel zwraca uwagę na ich formę i wyjaśnia, że włoskie czasowniki mają końcówki -are, -ere lub -ire.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyjaśnia uczniom zasady odmiany czasowników regularnych 3 grup oraz nieregularnego czasownika fare. Zwraca uwagę, że akcent w trzeciej osobie liczby mnogiej czasowników pada na trzecią sylabę od końca. Można się posłużyć w tym celu przykładami i tabelami z sekcji Przeczytaj/posłuchaj.

  2. Uczniowie wysłuchują nagrania (multimedium: plik audio).

  3. Uczniowie zapoznają się z poleceniami do multimedium. Po ponownym wysłuchaniu nagrania wykonują trzy zadania.

  4. W celu utrwalenia materiału uczeń powinien wykonać 8 ćwiczeń interaktywnych: jeszcze na lekcji lub w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel pyta wybranych uczniów, jakie prace wykonują w domu.

  2. Uczniowie pracują w parach i zadają sobie pytania dotyczące lubianych i nielubianych prac wykonywanych w domu.

  3. Uczniowie na forum klasy opowiadają o lubianych i nielubianych przez kolegów czynnościach domowych.

Praca domowa:

  • Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych numer 7 i numer 5.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być wykorzystane do powtórzenia przez uczniów słownictwa po lekcji. Uczniowie, inspirując się plikiem audio, nagrywają krótkie filmiki z opisem tygodniowych porządków w ich domu.

  • Lekcję można przeprowadzić stacjonarnie lub zdalnie.