Autor: Damian Rogala

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: La descrizione di una persona – Opis osoby

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń zna przymiotniki służące do opisu wyglądu zewnętrznego i charakteru.

  • Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące opisu osób.

  • Uczeń stosuje poznane słownictwo do opisu osób.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe - użycie obrazu i dźwięku, grupowanie pojęć, użycie słownictwa w kontekście;

  • Strategie kognitywne - analiza danych językowych;

  • Strategie metakognitywne - utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi;

  • Strategie społeczne - współpraca w grupach;

  • Strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

Metody/techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • gamifikacja;

  • burza mózgów.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu;

  • głośniki lub słuchawki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o podanie skojarzeń z terminami „l’aspetto fisico” oraz „il carattere”. Nauczyciel lub uczniowie zapisują proponowane skojarzenia na tablicy w formie mapy myśli.

  3. Nauczyciel upewnia się, czy słownictwo z mapy myśli jest zrozumiałe dla wszystkich. W celu wyjaśnienia niezrozumiałych dla niektórych wyrażeń może poprosić chętnych uczniów o wskazanie, kto w klasie lub ze znanych postaci odznacza się daną cechą wyglądu lub charakteru.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyjaśnia, o czym uczniowie przeczytają w mailu Tomka. Może poprosić o podkreślenie różnymi kolorami wyrażeń dotyczących wyglądu i charakteru. Uczniowie czytają tekst. W celu weryfikacji zrozumienia dopasowują postaci z maila do ilustracji.

  2. Nauczyciel omawia nowe dla uczniów wyrażenia związane z opisem osób oraz wprowadza nowe słownictwo przy pomocy ilustracji z tekstu właściwego.

  3. Uczniowie pracują w parach. Korzystając ze schematu opisują się wzajemnie.

  4. Uczniowie grają we wszystkie lub wybrane przez nauczyciela lub wspólnie gry z karty zadań interaktywnych (zależnie od czasu do dyspozycji). Uczniowie mogą zagrać w grupach.

Faza podsumowująca:

  1. Utrwalenie materiału odbywa się poprzez wykonanie przez uczniów wybranych ćwiczeń z sekcji Sprawdź się.

  2. W ostatniej części lekcji chętni uczniowie opisują na forum wybraną osobę z klasy. Pozostali uczniowie na podstawie opisu starają się odgadnąć, o kogo chodzi.

Praca domowa:

  • Wybrane ćwiczenia z sekcji Sprawdź się. W szczególności ćwiczenia nr 5, 6, 7 oraz jedno z ćwiczeń otwartych (8, 9).

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może stanowić pracę domową służącą do utrwalenia materiału leksykalnego.

  • Minigry „Chi è?” i „Il domino dei contrari” można wydrukować w kilku egzemplarzach, tak aby uczniowie mogli zagrać w grupach w czasie lekcji lub na kolejnej lekcji, w celu powtórzenia materiału.