Scenariusz dla nauczyciela
Autorka: Joanna Ciesielka
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: In estate sono andata a Roma - W lecie pojechałam do Rzymu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, klasa II, poziom A2
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń zna zasady tworzenia czasu passato prossimo z czasownikiem posiłkowym essere.
Uczeń rozumie proste wypowiedzi w czasie passato prossimo.
Uczeń właściwie dobiera czasownik posiłkowy do tworzenia wypowiedzi w czasie passato prossimo.
Uczeń jest w stanie opowiedzieć w czasie passato prossimo o czynnościach wykonywanych w czasie odbywania kursu języka obcego połączonego z wakacyjnym wyjazdem.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.
Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.
Uczeń rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne oraz kulturowe.
Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.
Uczeń zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.
Strategie uczenia się:
Strategie kognitywne.
Strategie zapamiętywania.
Strategie przetwarzania materiału językowego.
Strategie pozyskiwania wiedzy kulturowo‑językowej.
Strategie zadaniowe.
Metody i techniki nauczania:
konstruktywizm;
podejście komunikacyjne (luka informacyjna);
kognitywizm;
nauczanie hybrydowe;
lekcja odwrócona.
Formy pracy:
Praca na forum.
Praca indywidualna.
Praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop z dostępem do internetu;
głośniki;
tablica interaktywna;
materiały piśmiennicze.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Jako że zajęcia mają mieć formę lekcji odwróconej, na poprzednim spotkaniu nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem rozpoczynającym materiał, wykonanie do niego ćwiczenia oraz o przeczytanie zamieszczonych pod nim informacji i zrobienie notatki z najważniejszych zagadnień.
W początkowej fazie zajęć nauczyciel pyta uczniów, czy kiedykolwiek uczyli się np. języka obcego w czasie wyjazdu wakacyjnego, a jeśli nie, to czy chcieliby, a jeśli tak, to jakiego języka i gdzie.
Następnie prosi uczniów o podanie najważniejszych informacji z objaśnień gramatycznych, z którymi się zapoznali, a także kilku przykładów zdań, co stanowi przygotowanie do quizu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie grają w Quiz na temat passato prossimo i wykonują znajdujące się pod nim ćwiczenia.
W czasie zajęć można wykonać jeszcze zadania 1, 2, 3, 4 z sekcji Sprawdź się.
W zależności od tego, ile czasu zostało do końca lekcji, nauczyciel może poprosić uczniów, by wyobrazili sobie, że właśnie wrócili z wakacji. Zadanie polega na postawieniu pytań 3‑4 kolegom/koleżankom, aby dowiedzieć się, gdzie byli, kiedy wyjechali i kiedy wrócili.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów zdań w formami passato prossimo tworzonymi przy użyciu czasownika posiłkowego essere.
Praca domowa:
Jako pracę domową uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie mogą ponownie zagrać w grę np. przed sprawdzianem, w ramach powtórki. Nauczyciel może także poprosić ich o ułożenie 2‑3 zdań podobnych do tych zawartych w grze. Po ich zebraniu i poprawieniu przy użyciu internetowych narzędzi można stworzyć podobny quiz.