Autorka: Joanna Ciesielka

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: In estate sono andata a Roma - W lecie pojechałam do Rzymu

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa II, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń zna zasady tworzenia czasu passato prossimo z czasownikiem posiłkowym essere.

  • Uczeń rozumie proste wypowiedzi w czasie passato prossimo.

  • Uczeń właściwie dobiera czasownik posiłkowy do tworzenia wypowiedzi w czasie passato prossimo.

  • Uczeń jest w stanie opowiedzieć w czasie passato prossimo o czynnościach wykonywanych w czasie odbywania kursu języka obcego połączonego z wakacyjnym wyjazdem.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne oraz kulturowe.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

  • Uczeń zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne.

  • Strategie zapamiętywania.

  • Strategie przetwarzania materiału językowego.

  • Strategie pozyskiwania wiedzy kulturowo‑językowej.

  • Strategie zadaniowe.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna);

  • kognitywizm;

  • nauczanie hybrydowe;

  • lekcja odwrócona.

Formy pracy:

  • Praca na forum.

  • Praca indywidualna.

  • Praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do internetu;

  • głośniki;

  • tablica interaktywna;

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Jako że zajęcia mają mieć formę lekcji odwróconej, na poprzednim spotkaniu nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem rozpoczynającym materiał, wykonanie do niego ćwiczenia oraz o przeczytanie zamieszczonych pod nim informacji i zrobienie notatki z najważniejszych zagadnień.

  2. W początkowej fazie zajęć nauczyciel pyta uczniów, czy kiedykolwiek uczyli się np. języka obcego w czasie wyjazdu wakacyjnego, a jeśli nie, to czy chcieliby, a jeśli tak, to jakiego języka i gdzie.

  3. Następnie prosi uczniów o podanie najważniejszych informacji z objaśnień gramatycznych, z którymi się zapoznali, a także kilku przykładów zdań, co stanowi przygotowanie do quizu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie grają w Quiz na temat passato prossimo i wykonują znajdujące się pod nim ćwiczenia.

  2. W czasie zajęć można wykonać jeszcze zadania 1, 2, 3, 4 z sekcji Sprawdź się.

  3. W zależności od tego, ile czasu zostało do końca lekcji, nauczyciel może poprosić uczniów, by wyobrazili sobie, że właśnie wrócili z wakacji. Zadanie polega na postawieniu pytań 3‑4 kolegom/koleżankom, aby dowiedzieć się, gdzie byli, kiedy wyjechali i kiedy wrócili.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów zdań w formami passato prossimo tworzonymi przy użyciu czasownika posiłkowego essere.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Uczniowie mogą ponownie zagrać w grę np. przed sprawdzianem, w ramach powtórki. Nauczyciel może także poprosić ich o ułożenie 2‑3 zdań podobnych do tych zawartych w grze. Po ich zebraniu i poprawieniu przy użyciu internetowych narzędzi można stworzyć podobny quiz.