Scenariusz dla nauczyciela
Autorka: Katarzyna Górniak
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Il cinema - Kino
Grupa docelowa:
II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przyswaja formy gramatyczne służące do budowy wypowiedzi wyrażonej w czasie passato prossimo, w połączeniu z pronomi diretti;
konstruuje proste wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące kinematografii;
łączy wyrazy tworząc spójne, logiczne zdania.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;
wykorzystuje w naturalnych sytuacjach poznane słownictwo;
zna struktury gramatyczne i leksykalne umożliwiające komunikację językową wydarzeń z przeszłości;
wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane słownictwo.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego;
strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;
strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;
strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów.
Metody i techniki nauczania:
konstruktywizm;
kognitywizm;
konektywizm;
podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);
nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;
zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu/tablica multimedialna lub rzutnik, głośniki, materiały piśmiennicze.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyjaśnia temat i podstawowe cele zajęć, nawiązuje do zagadnienia kinematografii i jego definicji. Następnie prosi uczniów, aby zastanowili się, jakie filmy ostatnio obejrzeli.
Nauczyciel czyta na głos lub odtwarza nagranie dialogu w celu prezentacji nowego materiału leksykalnego oraz wyjaśnia, że w tekście pojawiło się nowe zagadnienie gramatyczne.
Do dialogu dodane są dwa zadania, pomagające w lepszym zrozumieniu poznanego materiału. Pierwsze z nich polega na udzieleniu odpowiedzi na proste pytania, dotyczące tekstu. Drugie zadanie, to ćwiczenie utrwalające poprawną budowę zdań.
Faza realizacyjna:
Uczeń z pomocą nauczyciela znajduje w dialogu nowe struktury gramatyczne. Są to czasowniki użyte w czasie przeszłym passato prossimo w połączeniu z pronomi diretti. Nauczyciel prosi o przeczytanie ich na głos.
Na podstawie tekstu wyjaśniającego użycie pronomi diretti w czasie passato prossimo, nauczyciel wyjaśnia cały materiał gramatyczny.
Przy pomocy zamieszczonego w materiale słownika, nauczyciel wyjaśnia wszystkie nieznane przez uczniów słowa z dialogu.
Nauczyciel zwraca się do uczniów z prośbą, aby przeszli do pracy z multimedium, którym jest prezentacja multimedialna. Uczniowie zapoznają się z informacjami opisującymi włoskich reżyserów. Nauczyciel zwraca uwagę na występujacy w opisach czas passato prossimo oraz pronomi diretti. Na koniec proponuje uczniom, aby opowiedzieli w języku polskim, o czym jest mowa w prezentacji.
Następnie uczniowie samodzielnie wykonują zadania 1 – 2 do multimedium.
Zadanie 3 uczniowie mogą wykonać w parach.
Po zapoznaniu się z materiałem leksykalnym występującym w dialogu oraz multimedium, w zależności od warunków czasowych oraz indywidualnego tempa pracy, uczniowie mogą przejść do zestawu ćwiczeń interaktywnych. Uczniowie mogą zadawać pytania w przypadku wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Grupa pierwsza ma za zadanie wypisać wszystkich zapamiętanych reżyserów, wymienionych w e‑materiale. Grupa druga analogicznie aktorów, a trzecia tytuły filmów.
W międzyczasie nauczyciel prosi poszczególnych uczniów, aby spróbowali wykonać na głos zadanie 8, indywidualnie lub w parach.
Praca domowa:
Jako pracę domową nauczyciel może zlecić wykonanie tych zadań interaktywnych, których uczniowie nie zdążyli wykonać, a w szczególności zadanie 7.
Inną propozycją dla pracy domowej jest przygotowanie przez uczniów informacji na temat fabuły filmu „La vita è bella”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W czasie lekcji lub po niej, prezentacja interaktywna może służyć jako baza do przygotowania przez uczniów indywidualnie lub w parach/grupach własnych prezentacji, dotyczących wybranego reżysera lub filmu.