Autorka: Katarzyna Górniak

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Il cinema - Kino

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
5) wyraża swoje opinie;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
5) wyraża swoje opinie;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przyswaja formy gramatyczne służące do budowy wypowiedzi wyrażonej w czasie passato prossimo, w połączeniu z pronomi diretti;

  • konstruuje proste wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące kinematografii;

  • łączy wyrazy tworząc spójne, logiczne zdania.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach poznane słownictwo;

  • zna struktury gramatyczne i leksykalne umożliwiające komunikację językową wydarzeń z przeszłości;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego;

  • strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;

  • strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • konektywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu/tablica multimedialna lub rzutnik, głośniki, materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i podstawowe cele zajęć, nawiązuje do zagadnienia kinematografii i jego definicji. Następnie prosi uczniów, aby zastanowili się, jakie filmy ostatnio obejrzeli.

  2. Nauczyciel czyta na głos lub odtwarza nagranie dialogu w celu prezentacji nowego materiału leksykalnego oraz wyjaśnia, że w tekście pojawiło się nowe zagadnienie gramatyczne.

  3. Do dialogu dodane są dwa zadania, pomagające w lepszym zrozumieniu poznanego materiału. Pierwsze z nich polega na udzieleniu odpowiedzi na proste pytania, dotyczące tekstu. Drugie zadanie, to ćwiczenie utrwalające poprawną budowę zdań.

Faza realizacyjna:

  1. Uczeń z pomocą nauczyciela znajduje w dialogu nowe struktury gramatyczne. Są to czasowniki użyte w czasie przeszłym passato prossimo w połączeniu z pronomi diretti. Nauczyciel prosi o przeczytanie ich na głos.

  2. Na podstawie tekstu wyjaśniającego użycie pronomi diretti w czasie passato prossimo, nauczyciel wyjaśnia cały materiał gramatyczny.

  3. Przy pomocy zamieszczonego w materiale słownika, nauczyciel wyjaśnia wszystkie nieznane przez uczniów słowa z dialogu.

  4. Nauczyciel zwraca się do uczniów z prośbą, aby przeszli do pracy z multimedium, którym jest prezentacja multimedialna. Uczniowie zapoznają się z informacjami opisującymi włoskich reżyserów. Nauczyciel zwraca uwagę na występujacy w opisach czas passato prossimo oraz pronomi diretti. Na koniec proponuje uczniom, aby opowiedzieli w języku polskim, o czym jest mowa w prezentacji.

  5. Następnie uczniowie samodzielnie wykonują zadania 1 – 2 do multimedium.

  6. Zadanie 3 uczniowie mogą wykonać w parach.

  7. Po zapoznaniu się z materiałem leksykalnym występującym w dialogu oraz multimedium, w zależności od warunków czasowych oraz indywidualnego tempa pracy, uczniowie mogą przejść do zestawu ćwiczeń interaktywnych. Uczniowie mogą zadawać pytania w przypadku wątpliwości.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Grupa pierwsza ma za zadanie wypisać wszystkich zapamiętanych reżyserów, wymienionych w e‑materiale. Grupa druga analogicznie aktorów, a trzecia tytuły filmów.

  2. W międzyczasie nauczyciel prosi poszczególnych uczniów, aby spróbowali wykonać na głos zadanie 8, indywidualnie lub w parach.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową nauczyciel może zlecić wykonanie tych zadań interaktywnych, których uczniowie nie zdążyli wykonać, a w szczególności zadanie 7.

  • Inną propozycją dla pracy domowej jest przygotowanie przez uczniów informacji na temat fabuły filmu „La vita è bella”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • W czasie lekcji lub po niej, prezentacja interaktywna może służyć jako baza do przygotowania przez uczniów indywidualnie lub w parach/grupach własnych prezentacji, dotyczących wybranego reżysera lub filmu.