Autor: Piotr Kowalski, Dominika Kobylska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: In un ufficio postale - W urzędzie pocztowym

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
13) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

  • Uczeń zna słownictwo związane z urzędami pocztowymi i podstawowymi usługami pocztowymi takimi jak listy, paczki i przekazy.

  • Uczeń stosuje w wypowiedziach w języku włoskim podstawowe zwroty grzecznościowe.

  • Uczeń rozpoznaje ze słuchu, zapisuje słownie i prawidłowo wymawia liczebniki składające się na ceny produktów i usług.

  • Uczeń tworzy krótkie wiadomości w języku włoskim, mogące znaleźć się na kartce pocztowej.

  • Uczeń zna podstawowe zasady funkcjonowania usług pocztowych we Włoszech i potrafi z nich korzystać.

  • Uczeń prawidłowo adresuje list, zapisując adres w języku włoskim.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i leksykalne.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscowienie nowych słów w kontekście, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego.

  • Strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, odbieranie i wysyłanie informacji.

  • Strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

  • Strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia.

  • Strategie afektywne – podejmowanie ryzyka.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • podejście humanistyczne;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu, rzutnik lub tablica multimedialna, głośniki lub słuchawki;

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel wyjaśnia temat lekcji oraz jej cele i krótko zapowiada jej przebieg. Następnie pyta uczniów o ich doświadczenia dotyczące korzystania ze wszelkiego rodzaju usług pocztowych, zarówno jako odbiorcy, jak i nadawcy. Można w tym momencie zapytać uczniów, czy wiedzą, z czego powinien się składać adres na dowolnej przesyłce pocztowej oraz paczce, czym różni się przesyłka priorytetowa od zwykłej (ekonomicznej) itd. Później należy przejść do pracy z tekstem pt. In un ufficio postale (czytanie lub odsłuchanie), wyjaśniając uprzednio zaistniałą w nim sytuację komunikacyjną. Do tekstu załączono jedno zadanie mające sprawdzić zaznajomienie się uczniów z treścią tekstu.

Faza realizacyjna:

  • Po omówieniu tekstu pt. In un ufficio postale i przed przystąpieniem do pracy z multimedium, należy przejść do informacji zawartych w następnej sekcji materiału, która stanowi przewodnik po korzystaniu z włoskich placówek pocztowych. Zawarto tu listę podstawowego słownictwa przydatnego na poczcie oraz przypomnienie informacji dotyczących prawidłowego wymawiania liczebników, przy pomocy których podaje się ceny, oraz stosowania podstawowych zwrotów grzecznościowych. Następnie należy przejść do pracy z multimedium. Jest to katalog interaktywny, na który składa się dziesięć zdjęć/ilustracji. Jeżeli uczniowie dysponują indywidualnymi urządzeniami, można zostawić im kilkanaście minut na samodzielne zapoznanie się z zawartymi na ilustracjach informacjami dotyczącymi słownictwa i funkcjonowania usług pocztowych. Jeśli jest to niemożliwe, należy omawiać po kolei każdą ilustrację i każdy zawarty na niej punkt informacyjny. W kolejnym etapie lekcji nauczyciel proponuje przejście do zestawu zadań interaktywnych, z których pierwsze trzy dotyczą informacji zawartych w multimedium, a następne osiem stanowi część podsumowania całego e‑materiału.

Faza podsumowująca:

  • Celem podsumowania pracy z e‑materiałem w klasie można rozdać uczniom puste blankiety pocztowe takie jak potwierdzenia nadania, listy przewozowe, nalepki adresowe, potwierdzenia odbioru (dostępne w internecie) i poprosić o prawidłowe wypełnienie danych druków. Oprócz tego, aby utrwalić prawidłową wymowę cen po włosku, można uczniom rozdać karteczki z napisanymi na nich cenami, koniecznie „niepełnymi”, tzn. z eurocentami. Uczniowie pracują w parach i odczytują ceny w języku włoskim, wzajemnie się kontrolując. Aby powtórzyć poznane struktury i słownictwo, można zadać uczniom przygotowanie odegrania scenek w urzędzie pocztowym: jedna osoba pracuje w okienku, druga przychodzi załatwić określoną sprawę (wysłać list, paczkę, przekaz itd.).

Praca domowa:

  • Jako pisemną pracę domową można zadać napisanie listu do przyjaciela/przyjaciółki z innego kraju, włożenie go do koperty i prawidłowe zaadresowanie. Oprócz tego, jako pracę domową można traktować następujące ćwiczenia z zestawu ćwiczeń interaktywnych: 2, 5, 6, 7.

Materiały pomocnicze:

  • Niewypełnione druki pocztowe takie jak potwierdzenia nadania, listy przewozowe, nalepki adresowe, potwierdzenia odbioru (dostępne w internecie). Karteczki z napisanymi na nich cenami, koniecznie „niepełnymi”, tzn. z eurocentami.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Przed przystąpieniem do pracy z multimedium można polecić uczniom przygotowanie zestawienia słownictwa związanego z usługami pocztowymi. Następnie, nie klikając na poszczególne punkty w katalogu interaktywnych, uczniowie starają się dopasować przygotowane wcześniej słówka do ilustracji.