Autor: Piotr Kowalski

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Le allergie - Alergie

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa III, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń rozumie i stosuje w swoich wypowiedziach słownictwo dotyczące różnego rodzaju alergii.

  • Uczeń opisuje różne rodzaje alergii i związane z nimi alergeny.

  • Uczeń udziela rad dotyczących alergii pokarmowych i oddechowych.

  • Uczeń stosuje w swoich wypowiedziach tryb przypuszczający condizionale semplice.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i leksykalne.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, umiejscowienie nowych słów w kontekście, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych i słuchowych.

  • Strategie kognitywne – analiza danych językowych.

  • Strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów czytanych i słuchanych.

  • Strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupie;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu, rzutnik lub tablica multimedialna, głośniki lub słuchawki, materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i cele lekcji oraz krótko zapowiada jej przebieg.

  2. Nauczyciel zadaje uczniom pytania: „Chi di voi è allergico? A che cosa siete allergici?”

  3. Uczniowie opowiadają o swoich alergiach. W razie konieczności nauczyciel podpowiada nieznane dotychczas słownictwo.

  4. Po tym wprowadzeniu, uczniowie przystępują do burzy mózgów i starają się stworzyć mapę myśli dotyczącą rodzajów alergii, alergenów i innego słownictwa związanego z alergiami.

  5. Uczniowie zapoznają się z zadaniami do artykułu o alergiach zamieszczonego na początku materiału, a następnie przystępują do samodzielnej pracy z tekstem i szukają w nim informacji koniecznych do wykonania ćwiczeń.

Faza realizacyjna:

  1. Po omówieniu tekstu Le allergie i przed przystąpieniem do pracy z multimedium bazowym, należy omówić kolejną część materiału – tekst dotyczący odmiany czasowników w trybie przypuszczającym condizionale semplice.

  2. Uczniowie tworzą, pracując indywidualnie, po dwa‑trzy zdania zawierające tryb przypuszczający condizionale i poznane dotychczas słownictwo dotyczące alergii.

  3. Uczniowie wykonują zadania nr 3, 4 i 5 z sekcji Sprawdź się.

  4. Następnie należy przejść do multimedium bazowego. Jest to ilustracja interaktywna, przedstawiająca najpopularniejsze alergeny pokarmowe i oddechowe. Warto dać uczniom kilka minut na samodzielne zapoznanie się z multimedium, zaznaczając, że dzięki niemu poznają nazwy różnych alergenów, a także uzyskają informacje na temat alergii przez nie wywoływanych. W czasie pracy samodzielnej uczniów, nauczyciel pomaga wyjaśnić nieznane słowa tym, którzy zgłoszą problemy w zrozumieniu analizowanej treści.

  5. Po wstępnym zapoznaniu się uczniów z multimedium, celem powtórzenia materiału, nauczyciel wyświetla pojedyncze ilustracje z multimedium i prosi uczniów o podanie nazwy  po włosku tego, co przedstawiają. Można również poprosić uczniów o dobranie się w pary i wzajemne zadawanie pytań o alergeny przedstawione na ilustracjach.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel organizuje w klasie grę w odgadywanie słów po literze z materiału interaktywnego. Uczniowie mogą być podzieleni na grupy, które zdobywają po jednym punkcie za odgadnięcie właściwej litery i trzy punkty za odgadnięcie słowa. Punkty można także tracić, poprzez proponowanie liter nie należących do odgadywanego słowa. Na początku gry każda grupa startuje z pulą pięciu punktów. Pierwsze miejsce zajmuje grupa, która na koniec rozgrywki zdobędzie najwięcej punktów.

  2. Celem podsumowania pracy z e‑materiałem wybrana lub chętna osoba losuje karteczkę z wybraną nazwą alergenu i ma za zadanie opisać go w języku włoskim, bez podawania nazwy. Reszta uczniów ma za zadanie odgadnąć o jaki alergen chodzi. Osoba, której uda się odgadnąć jako pierwszej, losuje karteczkę i opisuje następne alergen.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczniowie mogą wykonać ćwiczenia, które nie zostały wykorzystane podczas zajęć. W szczególności:
    ćwiczenie do medium nr 1, ćwiczenia z sekcji Sprawdź się nr 1, 2, 6, 7, 8.

Materiały pomocnicze:

  • Karteczki z nazwami alergenów z ilustracji interaktywnej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium bazowe może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, na przykład w ramach przygotowania się do sprawdzianu ze słownictwa związanego ze zdrowiem i jego ochroną oraz stylem życia.

  • Multimedium bazowe może zostać również wykorzystane przy okazji realizacji innych tematów, na przykład jedzenia (w zakresie dotyczącym alergenów pokarmowych).