Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz do cyklu lekcji języka polskiego dla klasy VI

Uczeń:

  • zna autora książki „Ten obcy”,

  • wie, co to jest synonim,

  • potrafi wymienić bohaterów powieści,

  • zdefiniować pojęcie „powieść”.

Uczeń umie:

  • krótko opowiadać o wydarzeniach,

  • określić czas i miejsce wydarzeń,

  • pracować z tekstem,

  • poprawnie budować zdania,

  • samodzielnie sporządzać notatkę,

  • podawać synonimy do słowa „obcy”,

  • argumentować swoje wypowiedzi,

  • wypowiadać się na temat bohaterów,

  • pisać opowiadanie twórcze,

  • współpracować w grupie,

  • aktywizować do pracy kolegów.

Metoda i forma pracy

zajęcia praktyczne, praca w grupach

Środki dydaktyczne

kartoniki jako punkty dla grup lub puzzle, brystole, markery, pisaki, plansze z napisami do skojarzeń, karteczki z wyrazami,

Przebieg lekcji

Lekcja 1

Temat: Witamy na wyspie (lub inny zaproponowany przez uczniów).

Przywitanie uczniów przez nauczyciela:

Witam serdecznie tych, którzy przeczytali książkę.

Witam serdecznie tych, którzy zaprosili na dzisiejszą lekcję rodziców.

Witam serdecznie tych, którzy mają ochotę pobawić się z bohaterami książki.

Podzielenie uczniów na dwie grupy.

Praca w grupach

Kiedy i gdzie spotykamy się z bohaterami powieści?

Grupa I na podstawie odpowiedniego fragmentu tekstu określa czas akcji.

Grupa II – określa w ten sam sposób miejsce wydarzeń.

Zapisują na dużych kartkach wszystkie informacje.

CZAS – LIPIEC, LATO, WAKACJE

MIEJSCE – OLSZYNY, WYSPA, DOM ULI, PESTKI ITP.

Po przypięciu kartek do tablicy, uczniowie potwierdzają fragmentami tekstu podane informacje. Zapisują w zeszycie elementy świata przedstawionego.

W razie potrzeby nauczyciel pomaga.

Zaszyfrowani bohaterowie: praca w grupach.

Każda grupa otrzymuje po pięć zestawów skojarzeń:

  • NIEŚMIAŁOŚĆ, LIST, OJCIEC

  • MATKA, OWOC, PRZYJAŹŃ

  • DZIECKO, JULIUSZ, BOHATERSTWO

  • DOROSŁOŚĆ, OPIEKUN, KUZYN

  • SAMOTNOŚĆ, PODRÓŻ, TCZEW

Uczniowie podają imiona bohaterów:

  • ULA

  • PESTKA

  • JULEK

  • MARIAN

  • ZENEK

Uzasadniają, dlaczego podane słowa kojarzą im się z bohaterami, podają swoje propozycje. Zapisują skojarzenia w zeszytach.

Poszukajmy synonimów do słowa „obcy”.

nieproszony, niechciany, inny, przybysz.

Napiszcie w kilku zdaniach notatkę o związku tytułu z treścią powieści.

Uczniowie piszą, a następnie odczytują.

Drama:

Pokażcie za pomocą pantomimy poszczególnych bohaterów

Przedstawiają kolejno postacie powieści.

Lekcja 2

Temat: zaproponowany przez uczniów

Przywitanie

Podział na grupy (nowe grupy)

Ustawcie się w szeregu i odliczcie do 2. Jedynki siadają po prawej stronie, dwójki – po lewej.

Sprawdzenie pracy domowej

Nauczyciel zbiera przygotowane przez uczniów karteczki. Każda grupa dostaje po jednym punkcie za każdą odrobioną pracę domową. Grupa, która zbierze więcej, układa pierwszy element swoich puzzli.

To słowo kojarzy mi się...

Nauczyciel odczytuje kolejne słowa najpierw jednej, potem drugiej grupie.

Uczniowie odpowiadają, z czym kojarzy im się podane słowo, opowiadając w kilku zdaniach wydarzenie z nim związane.

Prawidłowa odpowiedź to kolejny element układanki dla grupy.

Lekcja 3, 4

Temat: I co było dalej? – czyli pożegnanie z bohaterami powieści „Ten Obcy”.

Przywitanie.

Sprawdzenie pracy domowej. Nadal praca w grupach.

Uczniowie z grupy, która przegrała czytają prace.

Krzyżówka: nauczyciel rozdaje grupom rozsypanki wyrazowe, z których mają ułożyć krzyżówkę. Litery hasła (TEN OBCY) zapisane są innym kolorem niż pozostałe. Nauczyciel pomaga w razie potrzeby.

Grupa 1 powinna ułożyć krzyżówkę z wyrazów: LIST, JULEK, PIENIĄDZE, POCIĄG, UBYSZ, CÓRKA, WYSPA.

Grupa 2 powinna ułożyć krzyżówkę z wyrazów: PESTKA, WUJEK, DUNAJ, DOKTOR, JABŁKA, TCZEW, PRZYJAŹŃ.

Objaśnienia:

Ułóżcie teraz objaśnienia do Waszych krzyżówek. Muszą wiązać się z treścią książki

Grupa 1: np. Ula otrzymała go od Zenka; cioteczny brat Mariana; potrzebował ich Obcy; odjechał nim Zenek; nazwisko ojca Pestki; Ula dla doktora Zalewskiego; tajne miejsce spotkań bohaterów.

Grupa 2: np. przyjaciółka Uli; krewny Zenka; pies znaleziony przez Ulę; zawód ojca Uli; owoce, które ukradł Zenek; tam mieszkał wujek Obcego; łączyła Ulę i Pestkę

Ciąg dalszy nastąpi...

Dopiszcie dalsze losy Zenka.

Nauczyciel podsumowuje prace na wszystkich lekcjach, ogłasza zwycięzców.

Uczniowie ze zwycięskiej grupy samodzielnie wymyślają zadanie do domu dla grupy przeciwnej.

Lekcja 1: Zapisz na małych karteczkach przynajmniej 10 wyrazów, które kojarzą Ci się z treścią książki.

Lekcja 2: Zwycięska drużyna zadaje przeciwnikom (losuje spośród przygotowanych przez nauczyciela zadanie domowe, np. 1. Opisz krótko (30 słów) najciekawszą, Twoim zdaniem, przygodę bohaterów. 2. Przeprowadź i zapisz wywiad z wybranym bohaterem powieści.

Uwagi

Klasa, w której przeprowadziłam ten cykl lekcji jest zespołem bardzo słabym. Trudno zmotywować uczniów do jakiejkolwiek pracy. Najlepiej sprawdzają się zabawy na poziomie klas młodszych.

R1JU9ObnrdvhA

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 45.00 KB w języku polskim