Scenariusz lekcji: Powstanie Warszawskie – przyczyny i kontekst
Powstanie Warszawskie – kontekst i przyczyny
Autor: Biuro Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej
1. Etap edukacyjny i klasa
Klasy IV‑VIII szkoły podstawowej
2. Przedmiot
Historia
3. Temat zajęć
Powstanie Warszawskie - przyczyny i kontekst
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Realizacja podstawy programowej oraz prowadzenie wychowania patriotycznego.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii:
Zwiększenie zaangażowania uczniów, praca na źródłach i rozwój zdolności zdobywania informacji.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń:
umieszcza procesy, zjawiska i fakty historyczne w czasie oraz porządkuje je i ustala związki przyczynowo‑skutkowe,
rozróżnia w narracji historycznej warstwę informacyjną, wyjaśniającą i oceniającą,
objaśnia związki przyczynowo‑skutkowe, analizuje zjawiska i procesy historyczne.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń:
charakteryzuje polityczną i militarną działalność polskiego państwa podziemnego, w tym formy oporu wobec okupantów,
wyjaśnia przyczyny i opisuje skutki wybuchu Powstania Warszawskiego oraz ocenia postawę aliantów i Związku Sowieckiego wobec powstania.
9. Metody i formy pracy
metoda poszukująca,
analiza materiałów źródłowych,
dyskusja.
10. Środki dydaktyczne
Rzutnik, teksty źródłowe:
Wirtualna wystawa IPN poświęcona Akcji „Burza”.
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer z dostępem do internetu i rzutnik.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Czas trwania: 5 min
Pytamy uczniów: Jakie wydarzenia w Polsce z okresu II wojny światowej są wam znane z innych źródeł niż lekcje historii? Zbieramy odpowiedzi i robimy podsumowanie, a w razie potrzeby naprowadzamy na temat Powstania Warszawskiego. Na koniec informujemy, że dzisiejsza lekcja pozwoli im lepiej poznać ten temat i zrozumieć okoliczności wybuchu powstania.
Aktywność 2
Czas trwania: 5 min
Pytamy uczniów: Jak wyglądało życie okupowanej Warszawy? Jeśli klasa omawiała jako lekturę „Kamienie na szaniec” warto się do tej książki krótko odwołać:
Bohaterowie „Kamieni na szaniec” uczestniczyli w konspiracji i byli żołnierzami Armii Krajowej.
Takich osób było w Warszawie wiele i warto spojrzeć na okupowane miasto ich oczyma.
Następnie uczniowie w grupach zapoznają się z relacjami naocznych świadków, uczestników Powstania Warszawskiego, które zebrano w Archiwum Historii Mówionej Muzeum PW. Osoby, z których relacjami mają się zapoznać uczniowie, to: Zdzisław Łasiński „Korek”, Alina Grabowska „Biruta”, Jerzy Jankowski „Wicher”.
Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z relacją i odpowiedź na trzy pytania:
Jak wyglądało życie tych osób przed Powstaniem Warszawskim?
Jakie środki represji i przemocy stosowane były przez okupanta na mieszkańcach Warszawy?
Jak wyglądała konspiracja przeciwko Niemcom?
Aktywność 3
Czas trwania: 10 min
Po lekturze opisów uczniowie przedstawiają swoje odpowiedzi na zadane pytania.
Jeśli któraś z kwestii zostanie pominięta, nauczyciel przedstawia najistotniejsze wątki:
Niemcy stosowali wobec mieszkańców Warszawy środki terroru – grupowe aresztowania niewinnych osób, rozstrzeliwania, wprowadzanie praw dyskryminujących i zastraszających Polaków. Nikt nie mógł czuć się w pełni bezpieczny.
Od początku wojny Polacy organizowali się w konspiracji. Konspiracja obejmowała instytucje: wojskowe (szkolenie żołnierzy, pozyskiwanie broni, planowanie oporu zbrojnego i przeprowadzanie akcji sabotażowych oraz dywersyjnych) oraz instytucje cywilne - m.in. sądownictwo, prasę, edukację. Przykład: w wytwórni papierów wartościowych działała konspiracja zajmująca się drukowaniem dla Państwa Podziemnego oryginalnych, prawdziwych pieniędzy.
Ujawnienie udziału w konspiracji groziło niebezpieczeństwem dla jej uczestnika i jego bliskich – większość konspirantów nie wiedziała dużo i miała realizować konkretne działania pozostając w ukryciu.
Aktywność 4
Czas trwania: 10 min
Pytamy uczniów: Co się zmieniło? Co sprawiło, że akurat teraz, po kilku latach konspiracji, szykowano się do otwartej walki? Nauczyciel zadaje pytanie: Czy ktoś
w klasie jest w stanie przedstawić sytuację międzynarodową podczas wojny w 1944 roku?
Niemcy przegrywali wówczas wojnę ze Związkiem Sowieckim, a Armia Czerwona błyskawicznie przesuwała linię frontu na zachód. Na początku czerwca alianci otworzyli front zachodni, a III Rzesza broniła się na dwóch kierunkach.
Pytamy uczniów: Czy któryś z uczniów słyszał kiedyś o Akcji „Burza”? Celem akcji było wypieranie wycofujących się Niemców i tworzenie na odbitych terenach jawnej polskiej administracji przed wkroczeniem na dany obszar Armii Czerwonej. Jak uczniom się wydaje – po co? Dlaczego Armia Krajowa nie chciała czekać, aż Sowieci sami pokonają Niemców? W razie potrzeby, nauczyciel naprowadza uczniów na cele Akcji „Burza”:
wywarcie wpływu politycznego na aliantów,
uniemożliwienie ograniczenia niepodległości Polski na rzecz Związku Sowieckiego.
Podczas dyskusji nauczyciel przedstawia na ekranie elementy wystawy IPN poświęconej Akcji „Burza”.
Aktywność 5
Czas trwania: 10 min
Pierwotny plan nie przewidywał walki na terenie Warszawy, dowództwo Armii Krajowej planowało wyłączenie miasta z planu Akcji „Burza”. Pytanie do uczniów: Dlaczego stało się inaczej?
Nauczyciel wyświetla na ekranie notatkę z kalendarium Muzeum Historii Polski mówiącą o tym, jak Komendant Główny AK gen. Tadeusz Bór‑Komorowski wydał rozkaz o rozpoczęciu 1 sierpnia 1944 r. o godz. 17.00 powstania w Warszawie.
Pytamy uczniów: O jakich działaniach NKWD
w tekście mowa? Nauczyciel wyjaśnia, że we wcześniej objętych walką miastach na wschodzie okupowanej Polski np. we Lwowie czy w Wilnie po wkroczeniu Armii Czerwonej na odbite już tereny, aresztowano zdekonspirowanych żołnierzy AK i likwidowano działalność ujawnionej polskiej administracji.
Pytamy: Jakie argumenty zaważyły jednak o rozpoczęciu powstania w Warszawie? Uczniowie odpowiadają samodzielnie, interpretując wyświetlony tekst.
Aktywność 6
Czas trwania: 5 min
Podsumowujemy, że powstanie rozpoczęło się zgodnie z rozkazem 1 sierpnia 1944 roku. A o tym, czy osiągnęło swoje cele porozmawiamy na kolejnych lekcjach.
Na najbliższej zajmiemy się tym, jak przebiegało powstanie – do tej lekcji uczniowie powinni się przygotować rozpoczynając rozgrywkę w grę IPN „Warsaw Rising - Miasto bohaterów”.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Obserwacja zaangażowania uczniów.
14. Wskazówki dla nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Zależnie od dostępnych zasobów scenariusz można przeprowadzić przygotowując teksty źródłowe w formie wydrukowanej.
15. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
Stacjonarna