Scenariusz lekcji: Z miłości do Ojczyzny „Przesłanie dla pokoleń” bohaterów Armii Krajowej
Księga Armii Krajowej „Przesłanie dla pokoleń”
Autor: Szkoła Podstawowa nr 7 im. Jana Pawła II w Oleśnicy, oprac. Beata Rubaszewska
1. Etap edukacyjny i klasa
II etap edukacyjny: klasy 5‑8
2. Przedmiot
Historia
3. Temat zajęć
Z miłości do Ojczyzny „Przesłanie dla pokoleń” bohaterów Armii Krajowej
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Cel ogólny zajęć
przybliżenie młodzieży historii i problematyki Armii Krajowej;
kształtowanie postaw patriotyzmu i poczucia szacunku dla przeszłych pokoleń.
6. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń:
charakteryzuje polityczną i militarną działalność polskiego państwa podziemnego, w tym formy oporu wobec okupantów;
zna datę 14 lutego 1942 r.;
rozwija i rozumie skróty: AK, ZWZ;
zna postaci: Michał Tokarzewski‑Karaszewicz, Kazimierz Sosnkowski, Stefan Rowecki, Tadeusz Komorowski i Leopold Okulicki;
omawia metody oporu, które stosowali Polacy wobec niemieckiego okupanta;
tworzy przesłanie dla młodego pokolenia żołnierzy Armii Krajowej.
7. Metody i formy pracy
praca z tekstem źródłowym: dokument Księga „Przesłanie dla pokoleń”;
pogadanka;
praca indywidualna i grupowa.
8. Środki dydaktyczne
film: Polskie Państwo Podziemne (od 8:32 minuty);
dokument: Księga „Przesłanie dla pokoleń”;
wydrukowane wybrane karty przez nauczyciela z Księgi;
instrukcja dla grupy z zadaniami do wykonania;
arkusze papieru.
9. Przebieg zajęć
Sprawdzenie obecności. Nauczyciel podaje temat lekcji, dzieli uczniów na 6 grup. Zapoznaje uczniów z planem lekcji i tłumaczy zadania. Odwołuje się do wiedzy uczniów odnośnie podziału Polski we wrześniu 1939 r. przez III Rzeszę i ZSRS. Następnie wyświetla film Polskie Państwo Podziemne.
Sugestia dla nauczyciela: Część pierwsza lekcji powinna trwać 15 minut. Warto wyjaśnić uczniom, że film ma na celu wprowadzić ich w tematykę Armii Krajowej. Czasy, w których przyszło żyć głównym bohaterom dzisiejszej lekcji. W drugiej części lekcji, należy zacząć od wprowadzenia uczniów w tematykę dokumentu: „Przesłanie dla pokoleń 1942–2022”, czyli wspomnienia i refleksje blisko 230 weteranów Armii Krajowej. Można zacytować słowa ministra Mariusza Błaszczaka: „Serdecznie zapraszam do lektury tej niezwykłej księgi. Na jej kartkach ujęte zostały biografie, wspomnienia i refleksje weteranów AK: Powstańców Warszawskich, Partyzantów, Harcerzy Szarych Szeregów, Sanitariuszek i Kurierek”. Więcej informacji o publikacji znajdziesz tutaj.
Nauczyciel rozdaje uczniom kserokopie wybranych przez siebie wpisów z Księgi „Przesłanie dla pokoleń” bohaterów Armii Krajowej. W zależności od tempa pracy sam decyduje, czy jest to 5 wpisów, 10 a może więcej.
Instrukcja dla grup - zadanie 1.
Pierwsze z waszych zadań polega na odczytaniu wpisu z Księgi „Przesłanie dla pokoleń” bohaterów Armii Krajowej. Proszę podkreślić najważniejsze waszym zdaniem słowa, które przekazują nam bohaterowie Armii Krajowej.
Czas na wykonanie: 10 minut.
Badanie
Uczniowie wybierają spośród siebie lidera i sekretarza. Następnie zapoznają się z otrzymanymi materiałami. Sekretarz podkreśla proponowane przez grupę słowa
np.
„Pamiętajcie Młodzi, że słowo «Polska» niech będzie dla Was zawsze święte [...]” Zofia Zamorska, s. 35;
„[...] Ojczyznę Naszą szanujcie i kochajcie [...]”, Elżbieta Grzywacz, s. 59;
„[...] Ojczyznę mamy tylko jedną i dla Niej nieraz należy wszystko poświęcić”, Władysław Zajsi, s. 5.
Warto, by nauczyciel kontrolował prace grup, naprowadzał. Koniecznie powinien sprawdzić, czy grupy poprawnie wykonały zadanie.
Instrukcja dla grup – zadanie 2.
Na podstawie zaznaczonych fragmentów przygotujcie na szarym papierze przesłanie dla pokoleń żołnierzy Armii Krajowej. Napiszcie maksymalnie 5 punktów według rankingu: 1 – najważniejsze, 2 – ważne, 3 – mniej ważne itd.
Czas na wykonanie: 10 minut.
Badanie
Uczniowie na szarym papierze mają napisany nagłówek: Przesłanie dla pokoleń żołnierzy Armii Krajowej. W punktach wypisują wybrane i zredagowane przez siebie zdania np.
Bóg – Honor – Ojczyzna.
Niech miłość do Ojczyzny będzie waszą naczelną wartością.
Szanujcie naszą Ojczystą.
Bądźcie ambasadorami Polski.
Pielęgnujcie pamięć o żołnierzach Armii Krajowej.
Uczniowie odczytują przygotowane prace. Nauczyciel zadaje pytania:
Które punkty się powtórzyły?
Jakie przesłanie uznaliśmy za najważniejsze?
Na zakończenie nauczyciel podsumowuje pracę grup i zbiera w kilku zdaniach całość prezentowanych treści. Kieruje do uczniów pytanie:
Czy przesłanie dla pokoleń żołnierzy Armii Krajowej jest nadal aktualne?
Sugestie do pracy zdalnej
W przypadku pracy z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w zadaniu 1. należy wskazać wypowiedzi z Księgi, które uczniowie mają wysłuchać. Następnie mają zapiać w zeszycie najważniejsze ich zdaniem słowa, które przekazują bohaterowie Armii Krajowej. Pracując na platformie Microsoft Teams warto uczniów podzielić na pokoje. W zadaniu 2. uczniowie tworzą jeden dokument np. w postaci slajdu.
Komentarz metodyczny
Uczniowie rozwijają umiejętność podejmowania decyzji, współpracy w zespole, czytania ze zrozumieniem tekstów, poleceń i instrukcji. Uczą się dokonywać selekcji materiałów bardzo ważnych, ważnych i mniej ważnych. Zdobywają umiejętność zarządzania czasem, szanowania prezentacji i opinii innych osób, obiektywnej oceny.
Lekcja przeprowadzona według niniejszego scenariusza rozwija kompetencje kluczowe w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, kompetencje językowe osobiste, społeczne, w zakresie uczenia się oraz obywatelskie. Praca zespołowa rozwija komunikatywność, samodyscyplinę, zwiększa samoocenę i kształtuje umiejętność pracy w zespole. Zdobyte przez uczniów umiejętności będą mogli wykorzystać na innych przedmiotach i w przyszłej pracy.
Uczniowie ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) mogą czuć się częścią grupy. Warto dostosować polecenia do takich uczniów, pamiętać o wskazaniach np. większa czcionka, mniej kart do przeczytania, można również zaproponować im wykonanie konkretnych zadań.
W przypadku warunków zdalnych należy zadbać aby uczeń ze SPE otrzymał instrukcje również w formie pisemnej. Można przekazać takie materiały wcześniej cele zapoznania się z ich treścią.