Imię i nazwisko autora:

Agnieszka Bujala

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć:

Quand trop de sport nuit à la santé

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa IV, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
9) prosi o radę i udziela rady;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • powtarza i utrwala użycie zwrotów wyrażających przyczynę i skutek,

  • wyraża swoje zdanie na temat uzależnienia od sportu i opisuje jego negatywne skutki,

  • opowiada o ekstremalnym biegu górskim.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozwija umiejętność informowania o przyczynach i skutkach,

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: czytanie i słuchanie

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, jednokrotny wybór, łączenie obrazu z tekstem, grupowanie słów, uzupełnianie tekstu, łączenie tekstu z audio

  • strategie kompensacyjne: odgadywanie znaczenia słów pisanych i słuchanych

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym

  • metody problemowe: metoda aktywizująca, metody dedukcyjne

  • metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe

  • metoda programowa: przy użyciu komputera

Formy zajęć:

  • praca w parach

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna lekcję od pytania, czy nadmiar sportu może szkodzić zdrowiu. Prosi uczniów o wyrażenie krótkiej opinii w języku francuskim na ten temat. Następnie nauczyciel informuje, że lekcja będzie dotyczyła uzależnienia od aktywności fizycznej, jej przyczyn i skutków.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym i samodzielnie wykonują zaproponowane do niego ćwiczenia.

  2. Nauczyciel sprawdza wykonane zadania i prosi o zapoznanie się z treścią kącika gramatycznego.

  3. Nauczyciel przypomina zagadnienia gramatyczne - wyrażenia informujące o przyczynach i skutkach. Uczniowie wykonują kolejne ćwiczenia.

  4. Przed przejściem do pracy z plikiem audio nauczyciel pyta uczniów, czy słyszeli o ultramaratonach w Polsce. Następnie przedstawia kilka ciekawostek o górskim biegu Ultra‑Trail du Mont‑Blanc. Po zapoznaniu się z nagraniem uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania do multimedium.

  5. Nauczyciel sprawdza wykonane zadania.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑6 z bloku „Sprawdź się”.

Nauczyciel prosi uczniów o połączenie się w pary. Jeden z uczniów odgrywa rolę osoby, która nie czuje się w formie mimo regularnego i intensywnego uprawiania sportu. Drugi uczeń zadaje pierwszemu pytania naprowadzające na uzależnienie od sportu i negatywne skutki nadmiernej aktywności fizycznej. Wspólnie wyciągają wnioski.

Praca domowa:

Ćwiczenia 7 i 8. z bloku „Sprawdź się”

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Plik audio może posłużyć na lekcji, na której pojawi się temat sportów ekstremalnych i uzależnienia od sportu.