Imię i nazwisko autora:

Małgorzata Tomaszewska

Przedmiot:

Język obcy nowożytny (j. francuski)

Temat zajęć:

Qu’est‑ce que tu aimes faire ?

Grupa docelowa:

Szkoła podstawowa, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, urodziny, święta);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
4) przedstawia upodobania;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
4) przedstawia upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje i stosuje słownictwo związane z formami spędzania czasu wolnego,

  • odmienia wybrane czasowniki nieregularne,

  • stosuje rodzajniki ściągnięte.

Cele motywacyjne:

Uświadomienie uczniom, że znajomość odmiany czasowników z I grupy pozwala im mówić o formach spędzania czasu wolnego, a także lepiej przyswoić odmianę czasowników nieregularnych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe: nowe słowa w znanym kontekście, używanie obrazu i dźwięku, grupowanie;

  • strategie kognitywne: tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie w pary, łączenie tekstu z audio, grupowanie, prawda‑fałsz, dedukcja.

Metody/techniki nauczania:

  • metoda podająca: praca z tekstem źródłowym;

  • metoda programowana: przy użyciu nowych technologii (prezentacja, ćwiczenia interaktywne, e‑podręcznik.

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

komputer z możliwością odtwarzania dźwięku, tablety, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wykonuje czynności organizacyjne. Prosi wybraną/chętną osobę o przeczytanie ciekawostki. Pyta uczniów, co robią w czasie wolnym, oraz czy wiedzą, jak powiedzieć to w języku francuskim.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel prosi uczniów o odczytanie wypowiedzi Laury i Alexa z bloku tekstowego oraz określenie, o czym mówią bohaterowie. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia do tekstów w parach.

Uczniowie zapoznają się z grafikami ukazującymi formy spędzania czasu wolnego. Tłumaczą czasowniki, posiłkując się ilustracjami oraz słownikiem.

Nauczyciel pyta, co jeszcze uczniowie robią w wolnym czasie. Nauczyciel zapisuje wybrane propozycje czasowników na tablicy. Uczniowie pracują w parach: opowiadają, co lubią, a czego nie lubią robić, wykorzystując czasowniki aimer, adorer oraz détester.

Uczniowie wykonują polecenie dotyczące podziału czasowników na grupy. Następnie odczytują na głos odmianę przedstawionych czasowników nieregularnych, wykonują ćwiczenia do części gramatycznej.

Uczniowie zapoznają się z grafiką w kąciku leksykalnym (czasownik aller). Nauczyciel prosi, aby zaproponowali, dokąd jeszcze można iść w wolnym czasie. Uczniowie układają zdania, zwracając uwagę na odpowiednie rodzajniki.

Następnie uczniowie zapoznają się z multimedium i rozwiązują ćwiczenia. Uczniowie pracują w parach lub grupach. Jedna osoba zadaje pytanie Qu'est‑ce que tu fais pendant ton temps libre ?, druga udziela odpowiedzi. Następnie zamieniają się rolami.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń. Uczniowie kolejno podchodzą do tablicy i rozwiązują wskazane ćwiczenia.

Nauczyciel kończy lekcję, przypominając jej cele.

Praca domowa:

Ćwiczenia otwarte (7 i 8) z bloku ćwiczeń.

Materiały pomocnicze: Brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Katalog może posłużyć podczas innych lekcji dotyczących upodobań.